خاطرات یک نسخه پیچ

من یک نسخه پیچم. یعنی تو داروخونه کار میکنم. هر روز اتفاقات جالبی برام میوفته که میخوام اونها رو با شما در میون بگذارم...

آخرین خاطرات
پربیننده ترین خاطرات
خاطرات پربحث‌تر
آخرین نظرات

تاریخ مخدوش

سه شنبه, ۴ آذر ۱۳۹۳، ۰۲:۱۵ ب.ظ

بیمه های مختلف هر ماهه، نسخه داروخونه ها رو مورد بررسی قرار میدن و همیشه به بهانه های مختلف، مبالغی رو تحت عنوان کسورات، از مبلغ درخواستی داروخونه کسر میکنن. یکی از اصلی ترین ردیفهای کسورات داروخونه ها، مربوط به نسخه هایی میشه که به نوعی مخدوش به حساب میان. طبق مقررات بیمه، اگه پزشکی نسخه رو قلم خورد کرده باشه، باید پشت صفحه در مورد اون توضیح بده و مهر و امضا کنه، وگرنه این قلم خوردگی دستکاری نسخه به حساب میاد و موجب کسورات میشه. به خاطر همین موضوع هست که داروخونه ها به کوچکترین قلم خوردگی توی نسخه ایراد میگیرن. بعضی وقتها این ایراد گرفتن ها از طرف مریضها بد تعبیر میشه و باعث به وجود اومدن سوی تفاهم هایی میشه که هر دو طرف رو ناراحت میکنه...

خانمی نسبتا جوون در حالی که به نظر مضطرب میرسید وارد داروخونه شد. بعد از اینکه دفترچه رو به من داد، ازم خواست که هر چه سریعتر داروهاش رو آماده کنم. بعد از اینکه نسخه رو توی دفترچه پیدا کردم، طبق عادت همیشگی قبل از همه چیز به تاریخ نسخه و تاریخ اعتبار اون نگاهی انداختم. تاریخ اعتبار نسخه چند روزی گذشته بود ولی تاریخ ویزیت قبل از اون تاریخ بود و میشد اون رو با بیمه حساب کرد. وقتی بیشتر به تاریخ ویزیت نسخه دقت کردم، دیدم که ظاهرا دکتر اول میخواسته تاریخ روز رو بزنه ولی بعدا که دیده از تاریخ اعتبار دفترچه چند روزی گذشته، برای اینکه مریض بتونه داروهاش رو با بیمه بگیره، تاریخ ویزیت رو برای چند روز قبل نوشته. تا متوجه این موضوع شدم سریعا به پشت برگه نگاهی انداختم تا ببینم دکتر در مورد قلم خوردگی چیزی نوشته یا نه. ولی پشت برگه کاملا سفید بود. به خانم توضیح دادم که تاریخ نسخه قلم خورد شده و برای اینکه بتونیم داروها رو با بیمه حساب کنیم نیاز هست که برگه پشت نویسی بشه. هنوز حرفم تموم نشده بود که خانم وسط حرفم پرید و با لحنی عصبانی گفت: این کجاش مخدوشه. من چند روز پیش رفتم دکتر و فرصت نکردم داروهام رو بگیرم. چرا دوست دارید به بهانه های مختلف نسخه رو آزاد حساب کنید؟ چرا به مردم شک دارید؟ چرا فکر میکنید من خودم تاریخ نسخه رو عوض کردم؟ چرا فکر میکنید مردم شیاد هستند؟ کمی هم به خودتون شک داشته باشید. آدم خودش هر طور که باشه در مورد دیگران همون فکر رو میکنه. همینطور تند تند داشت حرف میزد و فرصتی نمیداد که در مورد قوانین بیمه براش توضیح بدم. در حالی که داشت حرف خودش رو تکرار میکرد، با عصبانیت از داروخونه خارج شد و رفت. داشتم فکر میکردم چقدر راحت بود که من هم مثل خیلی از داروخونه ها، بدون اینکه چیزی به مریض بگم، داروهاش رو آزاد حساب میکردم و تحویل میدادم. یا خیلی راحت میگفتم که نداریم، تموم کردیم. اینطوری دیگه محکوم به شیاد و شکاک بودن هم نمیشدم!


نظرات  (۱۱)

سلام و خسته نباشید 
در مورد شغل نسخه پیچی حقوق و مزایا که بحثش بود همون حقوق قانون کاره دیگه درسته (620 تومان ) .....
و 30 سال بازنشستگی(تامین اجتماعی) ...........
پاسخ:
سلام.
به نظر من برای هیچ شغلی نمیشه از قبل حقوق تعیین کرد. نسخه پیچی هم همینطور هست. من همین الان نسخه پیچهایی رو میشناسم که بیش از 2 میلیون حقوق میگیرن. همینطور نسخه پیچهایی که 300 یا 400 هزار تومان در ماه حقوق میگرن. کارایی آدمهاست که حقوقشون رو تعیین میکنه. 
تا انجا که  می دونم نوشتن داروی نوزاد در دفتر چه مادر ش تا چند ماه -نهایت تا 6 ماه- از نظر بیمه ها قابل قبوله و ایراد قانونی نداره.

پاسخ:
میتونه اینطور باشه. البته همونطور که گفتم وظیفه ما تشخیص این مسائل نیست و این پزشک هست که باید هویت بیمار رو شناسایی کنه و با عکس دفترچه مطابقت بده. به خاطر همین هم زیاد به قوانینی که در این مورد هست آشنایی نداریم.
یه چیز دگ که یادم رفت
یه توضیحی راجع به این کار میدی ؟!
مثلا تو آموزش باید 1500-2000 تا اسم دارو ؟!! رو حفظ کنیم یا یه دسته بندیی چیزی داره
باید حافظه قویی داشت و...
یه توضیح هم تو این زمینه بده لطفا
ممنون
پاسخ:
تو کلاس های آموزشی نسخه پیچی خیلی چیزها یاد میدن که 99 درصدشون اصلا به دردت نمیخوره. نسخه پیچ خوب اونی هست که بتونه خط دکترها رو به راحتی بخونه. اون هم فقط با تجربه به دست میاد. نیاز به حافظه قوی هم نداره. همین که بدونی فلوکستین برای اعصاب هست، یا رانیتیدن برای معده خوبه کافیه. اصلا نیازی نیست مکانیزم اثر و تداخلات دارویی رو حفظ کنی. خیلی از این چیزها رو دکترها هم نمیدونن.
تعدادی از فایلهای پاورپوینت که تو این کلاسها تدریس میشه رو تو قسمت لینکهای روزانه میتونید پیدا کنید. اینطوری میتونید تصوری از مطالبی که تو این کلاسها آموزش داده میشه داشته باشید.
سلام
داداش من الان دانشجو ترم 1 (روم به دیوار) هستم :دی
شاید بخوام برم به سمت این کار در کنار تحصیل
میخواستم یه چندتا راهنمایی به من بکنید...
اول اینکه برای آموزش تو روزنامه جهاد دانشگاهی رو دیدم به نظرت مدرکش معتبره ؟! جای دیگه ای هست اصلا که آموزش بدن ؟!!
بعدا با گرفتن این مدرک که 2ماهه میخوان بدن !!!! کمک نسخه پیچ میشه آدم دگ؟!
دوم اینکه حقوق یه آماتور با مدرکی که گفتم حدودا چقدر هستش؟
بعدا برای کار گفتی بعضی از داروخونه ها روزی فقط 4-5 ساعت یا شیفت شب هم میگیرن مثل دانشجو ها به نظرت ترمامو20 واحده بگیرم+این کاره یا 24+این کاره جواب میده ؟!
در کل ممنون میشم پس از اینکه نظر رو تایید کردی پاسخ بدی
منتظر پاسخت هستم...
یاعلی
پاسخ:
سلام دوست عزیز.
اینکه بخوای در کنار تحصیل، کار هم بکنی خیلی خوبه. به نظر من نسخه پیچی میتونه گزینه خوبی برای یه دانشجو باشه. در مورد مدرک این شغل فعلا ساماندهی درستی وجود نداره و ارگانهای مختلفی به آموزش نسخه پیچی میپردازند. مثلا تو تبریز، چند تا ارگان مثل سازمان فنی حرفه ای، موسسه  خصوصی درمانگر و جهاد دانشگاهی مدرک نسخه پیچی یا به قول خودشون تکنسین دارویی صادر میکنن. همشون هم معتقد هستند که مدرکشون از همه معتبرتر هست. نمیدونم تو شهر شما جای دیگه ای هم باشه برای آموزش نسخه پیچی یا نه ولی مسلما تنها با مدرک خالی نمیشه یه نسخه پیچ شد. سالها زمان میبره تا یه فرد بتونه یه نسخه پیچ نیمه ماهر بشه. اما مدرک میتونه شروع خوبی برای ورود به این شغل باشه. چیزی که مهمه اینه که این سازمانها باید روابط خوبی با داروسازها داشته باشن که بتونن نفر به داروخونه معرفی کنن. در مورد حقوق هم ممکنه تا چند ماه اصلا حقوقی داده نشه. بعد از اون هم بسته به ساعات کاری حقوق میتونه متفاوت باشه. بهتره تا وقتی آماتور هستی در مورد حقوق و مزایا با داروخونه صحبتی نکنی. بگی از این شغل خوشت میاد و حقوق برات زیاد مهم نیست. بعد از اینکه کار رو یاد گرفتی باید سعی کنی طوری عمل کنی که صاحب داروخونه بدونه که خیلی مفید هستی و داروخونه دیگه بدون تو نمیچرخه. اونوقت میتونه در مورد حقوق و مزایا وارد مذاکره بشی.
اگه بخوای کار به درست لطمه نزه. حتما باید برنامه ریزی داشته باشی. مثلا الان بری سر کار و فردا موقع امتحانات بخوای مرخصی بگیری، اصلا با این کار جور در نمیاد. به توان خودت نگاه کن و انتخاب واحد کن. 
امیدوارم موفق باشی.

شما وظیفتونو انجام دادید
و رفتار زننده ی اون خانم به خاطر کاری بود که میخواست بکنه و اینجوری بی گناه خودشو جلوه بده
اینو هرکسی که اونجا بوده میتونسه بفهمه
نباید بهتون بر بخوره
خیلیا اینجورین
و مردمم میشناسنشون
پاسخ:
من همیشه سعی میکنم در مورد آدمها با حسن ظن، رفتار کنم. اصلا من وظیفه ندارم دلیل این قلم خوردگی رو تشخیص بدم. من فقط طبق قانون بیمه وظیفه دارم نسخه ای که مورد دار هست رو نپذیرم. بارها اتفاق افتاده که مثلا دارهای نوزادی رو تو دفترچه پدر یا مادرش نوشتن. یا داروهای زنانه رو تو دفترچه مرد نوشتن. این رو من به راحتی میتونم تشخیص بدم ولی چون این کار وظیفه من نیست، من بدون اینکه اشکالی بگیرم، داروها رو با بیمه محاسبه میکنم و میدم. 
البته یه قسمتی از مشکل هم به نا آگاهی بعضی ها برمیگرده. مثلا خیلی وقتها که میگم این نسخه تاریخش گذشته، میگن کاری نداره، خودت درستش کن!
با اجازه لینکتون کردم
پاسخ:
ممنون از لطفتون.
خوشحال میشم باز هم به ما سربزنید و نظرتون رو در مورد مطالب وبلاگ بفرمائید.
خیلی دوست دارم داروسازی بخونم
وب خوبی دارین
کلا از وبایی که از کارای خودشون مینویسن خوشم میاد:)
پاسخ:
ممنون از لطفتون. امیدوارم بتونید تو رشته ای که به اون علاقه دارید، ادامه تحصیل بدید. 
شما هم وب زیبایی دارید.
موفق باشید.
فقط میتونم بگم این کار اعصاب فولادین میخواد. اصلا فکرتون رو مشغول نکنید.البته بگم سخته اما بعد 8سال کار تو این شغل بگم که درجه خونسردیتون رو بالا ببرید وگرنه خیلی زود پوست زیباتون خراب میشه
پاسخ:
به طور کلی کارهایی که به طور مستقیم با مردم سروکار دارند، شغلهای سختی هستند و نیاز به روحیه خاصی دارند. حالا وقتی این مردم مریض هم باشند این سختی دوچندان میشه.  حالا وقتی این مریض، مریض اعصاب هم باشه که دیگه سختی اون از حد تصور خارج میشه. از طرف دیگه وقتی آدم کار یه نفر رو راه میندازه لذتی میبره که با هیچ واحدی قابل اندازه گیری نیست. حالا اگه این یه نفر مریض هم باشه که لذتش ما فوق تصور خواهد بود. ثوابش هم که محفوظ هست. " و قولو للناس حسنا"
با سلام و خسته نباشید 
اگه تو این شغل باشی می تونی ادامه تحصیل بدی ؟؟؟
پاسخ:
سلام دوست عزیز.
یکی از بهترین مزایای این شغل اینه که نیازی به کار تمام وقت نداره و به راحتی میشه داروخونه هایی رو پیدا کرد که روزانه فقط 4 یا 5 ساعت نیاز به پرسنل دارند.  یا داروخون هایی که فقط به یه نفر نیاز دارند که شبها تو داروخونه بمونه. به این ترتیب به راحتی میشه همراه با این شغل ادامه تحصیل داد. تو همون داروخونه ای که من قبلا کار میکردم سه تا از پرسنلش دانشجو بودم. 
مام تاریخ نسخه رو خودمون میزنیم البته دکتر همیشه پشت نسخه رو مهر میزنه هر بار میرم دارو بگیرم ته دلم رخت چرک میشورن تا دارو رو تحویل بگیرم
پاسخ:
بعضی از دکتر ها این کار رو انجام میدن، هر چند این کار تخلف به حساب میاد و بیمه ها شدیدا با اینطور مسایل برخورد میکنن ولی برای مریض و داروخونه خیلی کار رو راحت میکنه. ما هم اینجا یه دکتر داریم که همیشه پشت نسخه مینویسه " قلم خوردگی از طرف اینجانب" و مهر میکنه. ما هم میتونیم هر تاریخی که خواستیم برای نسخه بزنیم.
۰۵ آذر ۹۳ ، ۰۰:۲۵ امیرحسین خوشدل

اعصاب نداشتا :)
این رفتارش نشون میده یه جای کارش میلنگه
آخه اونی که حسابش پاکه از محاسبه چه باکه
وای میستاد با آرامش هم حرف شمارو گوش میداد هم از خودش دفاع میکرد

پاسخ:
خیلی راحت میتونست ببره دکتر براش پشت نویسی کنه. نیازی هم به اینهمه حرف و حدیث نداشت. شاید هم یه گیری تو کارش داشت که اینهمه بهش برخورد. به قول خودش آدم خودش هر طوری که باشه در مورد دیگران همون فکر رو میکنه. کافر همه را به کیش خود پندارد.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">