خاطرات یک نسخه پیچ

من یک نسخه پیچم. یعنی تو داروخونه کار میکنم. هر روز اتفاقات جالبی برام میوفته که میخوام اونها رو با شما در میون بگذارم...

آخرین خاطرات
پربیننده ترین خاطرات
خاطرات پربحث‌تر
آخرین نظرات

پس چرا فارسی نوشته!؟

چهارشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۳، ۰۵:۰۹ ب.ظ

    ما ایرانی‌ها همیشه فکر می‌کنیم هر چیزی خارجیش بهتره. البته بجز چند قلم کالای انگشت شمار، مثل برنج و پسته و فرش و چند تا چیز دیگه. مابقی چیزها خارجیش حتما بهتره. زیاد هم مهم نیست این خارج که میگیم فرانسه باشه یا ترکیه، آمریکا باشه یا هندوستان، فقط چینی نباشه. وقتی هم که این کالا، دارو باشه و پای سلامتی‌ در میون باشه، به هر قیمتی که هست، دوست داریم دارویی که می‌خریم بهترین دارو باشه. درسته که معمولا کالاهای خارجی کیفیت بیشتری نسبت به کالاهای ایرانی دارند و دارو هم از این قانون کلی مستثنی نیست ولی نقش پزشک‌ها رو هم در ایجاد این تلقین، نمی‌شه نادیده گرفت. خیلی از پزشک‌ها هستند که مریض رو مجبور می‌کنن که حتما داروی خارجی تهیه کنه و معتقند که داروهای ایرانی اثر کافی رو ندارند. در حالی که هیچ تحقیقی در این مورد انجام ندادند و بدون توجه به توان مالی مریض، هزینه بالای داروی خارجی رو به اون‌ها تحمیل می‌کنند...

  مرد میانسالی وارد داروخونه شد و در حالی که نسخه‌اش رو تحویل می‌داد تاکید کرد که داروهاش حتما خارجی باشه و گفت: "دکتر گفته اگه ایرانی باشه نگیرم". یه نگاهی به نسخه‌اش کردم، خوشبختانه دارویی که دکتر نوشته بود رو داشتیم. گفتم چشم، خارجیش رو میدیم. 

  موقع تحویل داروها، یه نگاهی به داروها انداخت و گفت که "این که ایرانیه، من گفتم که خارجیش رو می‌خوام" بهش گفتم که این همونی هست که دکتر تو نسخه نوشته و اصل کانادایی هست. دوباره یه نگاهی به قوطی دارو انداخت و گفت که " اگه خارجی هست پس چرا فارسی نوشته؟" گفتم دارو به سفارش ایران تولید شده، به خاطر همین روش فارسی نوشته شده. خیلی از داروها اینطوری هستند. از طرز نگاه کردنش مشخص بود که حرف‌هام رو باور نکرده. حتی روی قوطی نشونش دادم که اینجا نوشته تولید شده در کانادا. حتی پرچم کانادا رو که رو قوطی چاپ شده بود نشونش دادم، ولی باز هم قبول نمی‌کرد. بهترین راه برای قانع کردن همچین مشتری‌های اینه که بگی برو داروها رو به دکترت نشون بده. اگه دکتر بگه حتما قبول می‌کنه.

  داروها رو بهش دادیم و رفت بالا تا داروها رو به دکترش نشون بده. چند دقیقه دیگه برگشت و با لحنی اعتراض آمیز گفت که: "دکتر میگه این‌ها ایرانیه، قبول نکرد" خیلی تعجب کردم. وقتی دکتر مملکت فکر کنه که هر چی که روش فارسی نوشته باشه، ایرانیه، دیگه چه انتظاری از مردم عادی داریم.

نظرات  (۷)

سلام
عصرتون بخیر :)

این حقیقتی انکار نشدنیه که داروهای ایرانی با خارجی فرق دارن
داروهای ایرانی و خارجی تفاوت دارن ولی این تفاوت در مواد اولیه اونها نیست و مواد اولیه تا حد زیادی یکسانه. البته ماده اولیه خوب هم لازمه اما هنر و پیچیدگی کار، در مخلوط کردن و به‌دست آوردن داروی نهاییه. میزان اثربخشی دارو، فقط به ماده اولیه خوب مربوط نیست و به فرایند خوب و صحیح ساخت آن هم بستگی داره. تو کشور ما، قسمت دوم، یعنی صنعت وجود داره اما متاسفانه در تهیه ماده اولیه در داخل، هنوز با مشکل روبرو هستیم و نمی‌تونیم همه مواد اولیه دارو را از داخل کشور تامین کنیم. در خط تولید داروها، علاوه بر مواد اولیه، از مواد چسباننده، بازکننده، افزودنی و… هم استفاده میشه که این مواد در کیفیت نهایی دارو، اثر بسیار زیادی دارن. اگر هرکدام از این مواد، کیفیت لازم را نداشته باشن، محصول نهایی، مطلوب از آب درنمیاد. متاسفانه تهیه همه این مواد (چه اولیه و چه افزودنی) در داخل کشور امکان‌پذیر نیست و لازمه بعضی از اونها از منابع مناسب خارجی، انتخاب و خریداری بشن.
مثلا قرص آهن ایرانی که با معده سازگار نیست اصلا قابل قیاس با داروی خارجی اون مثل
easy iron نیست!
یا حتی متفورمین که ایرانیش با گچ نفاوتی نداره!



حضورتان را سپاس...
پاسخ:
دوست عزیز سلام. البته تا این حد که شما می‌فرمائید وضع داروهای ایرانی وخیم نیست. ولی به هر حال همه میخوان بهترین رو بخرن. مخصوصا وقتی مسئله سلامتی‌شون باشه. حتی اگه یه درصد هم داروی خارجی بهتر باشه، سلامتی اونقدر مهم هست که بخاطرش هزینه کنیم. ولی بخش قابل توجه این مسئله که فکر میکنیم همیشه داروی خارجی بهتره، واقعا تحقیقات علمی نیست. همین داروهای ایرانی که ما قبول نداریم، باکوئی‌ها کیلو کیلو میبرن و رو چشمشون میزارن و میگن خیلی بهتر از داروهای روسی هستند.
ممنون از حضورتون.
ما با این موضوع خیلی سر و کار داریم ...خصوصا تو داروهای شیمی درمانی چون ما بیشتر با داروهای کمیاب و تک نسخه ای و دارو های مربوط به شیمی درمانی سر و کار داریم که انصافا هم به دقت زیادی نیاز داره ...و متاسفانه سر همین موضوع که از چه کشوری باشه روزانه با چند نفر که به خاطر شرایط بیمارشون اعصاب درستی ندارند باید بحث کنیم.
البته دقت و درستی تو کار مهمه اما دکت ها هم باید یکم مراعات حال اون بنده خدا رو هم بکنند و مثلا بجای اینکه ایرانی خارجی کنن بگن فلان برند رو بگیر و بیار که هم تکلیف بیمار مشخص شه هم داروخونه . بیشتر این حساسیت ها هم تو داروهای مربوط به شیمی درمانی دیده میشه .
پاسخ:
البته خوشبختانه ما داروی شیمی درمانی نداریم. ولی تو داروهای اعصاب،‌ همیشه این مشکل رو داریم که به نظر من بیشتر ناشی از تلقین هست.
چه جالب! منم چند وقت پیش دنبال یه داروی خارجی میگشتم که کمیاب بود و هر جا رفتم گفتم خارجیشو میخوام البته به اصرار پزشک!
بعد متوجه شدم اصلا این دارو مشابه ایرانی نداره! کلی پیش خودم خجالت کشیدم که واقعا چرا دکترها منو پی نخود سیاه فرستادن از اول میگفتن کلا خارجیه نه اینکه خارجیشو بگیر.
پاسخ:
مسئله اینه که اکثر پزشکها اصلا اطلاعی از این مسائل ندارن. یعنی نمیدونم این دارو ایرانی داره نداره یا اصلا این دارو خارجیش تو بازار پیدا میشه یا نه؟
حتی بعضی از پزشکها هستند که کنار اسم دارو می‌نویسن خارجی و حتی اسم برند خارجی رو نمیدونن فقط میگن خارجی باشه.
بعضی‌هاشون هم هستند که اصلا دارو رو تا حالا از نزدیک ندیدن و فقط اسم دارو رو از ویزیتورها شنیدن. بعضی از شرکتها هستند که برای تشویق دکتر برای نسخه کردن برند خاصی تشویقهای جالبی دارند.... بعضی‌ها حتی نمیتونن اسم دارو رو درست بنویسن. یکی از پزشکها به جای شربت Prospan نوشته بود Prosban. یعنی حتی این دکتر دارویی که نسخه می‌کنه رو از نزدیک ندیده!
باسلام بله متاسفانه مشابه همین مورد در داروخانه ما هم رخ داد دکتر مغزو اعصاب که یه کمی هم تازه کار بود برا بیمارش کپسول اگزلون 3 نسخه کرده بود چند ماه پیش جلد این کپسول با مشخصات کاملا انگلیسی چاپ میشد اما اخیرا یه طرف جلدش فارسی هم چاپ شده .عین همین مورد شما این مریض و متاسفانه بدتر از اون آقای دکتر به هیچ وجه قبول نمیکردن که دارو کاملا خارجیست تا این که خودم پیش دکتر رفتم و ماجرا رو توضیحش دادم یکم قانع شد اما فکر کنم هنوز شک داشت.جای تاسفه که تو کشورمون افراد با تحصیلات بالا زیاده اما دقت و کیفیت کارا خیلی پایینه علتشو هم خودتون خوب میدونین . با سپاس و آرزوی سلامتی برا همه
پاسخ:
سلام. ممنون از اینکه نظر دادید. خیلی خوشحالم که خواننده وبلاگ من هستید.
متاسفانه همونطور که فرمودید خیلی از پزشکها هنوز فرق تولید شده در ایران رو با به سفارش ایران رو نمیدونن و بنابراین نمیشه از مریضها هم انتظار داشت که این مسئله رو درک کنن. مخصوصا مریضهای مغز و اعصاب که خیلی به ظاهر داروهاشون اهمیت میدن و تلقین اثر زیادی در اونها داره. جالب اینجاست که بعضا خود دکتر داروساز هم نمیدونه دارویی که به دست مریض میده تولید کدوم کشور هست! یادم هست که چند وقت پیش که اسپری سروتاید کمیاب شده بود تعدادی سروتاید اصل به سفارش کشور ترکیه وارد کردند که دکتر خود ما فکر میکرد که این سروتایدها ترکیه ای هستند و به مریضها میگفت که اصل نیستند و ساخت ترکیه هستند که من بهش گفتم که اینجا به ترکی روی اسپری نوشته که تولید شده در انگلیس!
۲۵ ارديبهشت ۹۳ ، ۱۵:۴۱ سُنبلـــه میم
چی بگم والا
البته

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">