خاطرات یک نسخه پیچ

من یک نسخه پیچم. یعنی تو داروخونه کار میکنم. هر روز اتفاقات جالبی برام میوفته که میخوام اونها رو با شما در میون بگذارم...

آخرین خاطرات
پربیننده ترین خاطرات
خاطرات پربحث‌تر
آخرین نظرات

پول خرد

جمعه, ۳۰ آبان ۱۳۹۳، ۰۲:۲۰ ب.ظ

یکی از مشکلاتی که داروخونه ها با اون مواجه هستند، مشکل پول خرد هست. البته این مشکل مختص به داروخونه ها نیست و بسیاری از اصناف مختلف همین مشکل رو دارند. هر کدوم از این اصناف راه متفاوتی برای حل این مشکل ابداع کردند. مثلا سوپر مارکت ها، به جای پول خرد آدامس و شکلات  به مردم میدن. میوه فروش ها هم ترازو رو طوری تنظیم میکنن که نیازی به پول خرد نداشته باشن . داروخونه ها هم روشهای مخصوص خودشون رو برای مقابله با این مشکل دارند. معمولترین کالایی که تو داروخونه ها به جای پول خرد داده میشه، چسب زخم هست. قرصهای سرماخوردگی، استامینوفن و آنتی هیستامین هم تو داروخونه ها به جای پول خرد استفاده میشه. خیلی از مشتریها بدون اینکه اعتراضی بکنند این کالاها رو به جای پول خرد می پذیرند. ولی خیلی ها هم هستند که به هیچ وجه حاضر نیستند این کالاها رو به جای پول قبول کنند...


با افزایش قیمت داروها، بسیاری از قرصها رو دیگه نمیشه به جای پول خرد استفاده کرد. مثلا قبلا به جای پول خرد ژلوفن میدادیم که خیلی هم طرفدار داشت. ولی الان هر ورق ژلوفن 1600 تومن شده و دیگه نمیشه به جای پول خرد ازش استفاده کرد. یا ایبوبروفن که 800 تومن شده. پیدا کردن چیزی که هم قیمت پایینی داشته باشه و هم مورد قبول همه باشه کار سختی هست. ما تو داروخونه این مشکل رو با پودرهای ویتامین ث حل کردیم. هر بسته از این پودرها 200 تومن هست. هم قیمت پایینی داره و هم چیز مفیدی هست وهمه هم میتونن ازش استفاده کنن. این پودرها طرفدارهای خاصی هم پیدا کرده، تا جایی که یکی از مشتریها میگفت میام از اینجا وسایل میگیرم تا به جای پول خرد، ویتامین ث بگیرم. میگفت تو خونه همه طرفدار این پودرها هستند. در عوض بعضی ها هم هستند که خیلی با اکراه این کالاها رو به جای پول خرد قبول میکنن و خیلی اصرار دارند که بقیه پولشون رو بگیرند. 

یکی از مشتریهای ثابت داروخونه اون روز برای گرفتن نسخه اش به داروخونه اومده بود. قیمت نسخه زیاد بالا نبود و در حدود 3هزار تومن میشد. بعد از اینکه دستور داروهاش رو نوشتم و برگ نسخه رو از دفترچه در آوردم ازم پرسید که قیمت نسخه چقدر شد؟ من هم گفتم که قابل شما رو نداره میشه 3هزار تومن. بعد ازم پرسید که این پودرهای ویتامین ث که به جای پول خرد هر دفعه به من میدید، دونه ای چند حساب میکنید؟ من هم گفتم که هر بسته از این پودرها 200 تومن هست. سرش رو به علامت تائید تکونی داد و به آرومی دستش رو تو جیبش برد. از جیبش چند بسته پودر ویتامین ث در آورد و شروع کرد به شمردن. یک، دو، سه ... 15 تا پودر ویتامین ث رو شمرد و به من داد. چند بسته ای هم که اضافه اومده بود رو دوباره تو جیبش گذاشت و نسخه اش رو تحویل گرفت و رفت. حالا میفهمم معامله کالا به کالا چه معنایی داره!



نظرات  (۹)

داروخونه ما ویفر+آدامس میدن،یعنی بدترین چیزهایی که میتونیم بدیم.
پاسخ:
واقعا دادن این چیزها به جای بقیه پول منزلت و جایگاه داروخونه رو تا حد یه سوپری پایین میاره. 

ایول بابا دمش گرم!!!!

می فرماید: حتی داروخانه هم از زخم های ما خبر دارد که بقیه ی پولمان را چسب زخم می دهد...

پاسخ:
ما هم دادن پودرهای ویتامین ث، به طور کلی کمبود این ویتامین رو تو منطقه خودمون ریشه کن کردیم! ولی زخمها تمومی ندارند و همچنان همه مشتاق چسب زخم هستند. ما هم سعی میکنیم مرحمی بر زخمهاشون باشیم.

من قبلا این مطلب رو به صورت جک شنیده بودم فکر نمیکردم در واقعیت هم کسی این کار رو بکنه دمش گرم خخخخ
امیدوارم فرهنگ استفاده از کارت بانک رو همه یاد بگیرن
پاسخ:
همه جکها به نوعی از واقعیت الهام گرفته اند. متاسفانه تو کشور ما فقط تکنولوژی وارد میشه و فرهنگ استفاده از تکنولوژی جدید به همراهش وارد نمیشه. 
منم یه بار این کار رو تو بوفه دانشگاه کردم آی حال میده آی حال میده :))
اتفاقا به داروخونه چی هم گفتم که یه روز به جای پول بهش چسب زخم میدم!!!!
اما معمولا سعی میکنم پول خرد همراهم باشه ...
آخه بعضی داروخانه ها هم نامردی میکنن مثلا من خودم دیدم مریض قبل من دو تا دویستی داد طرف به جای اینکه یکی از دویستیا رو بده به من بهم چسب زخم داد!
پاسخ:
معمولا اون پول خردها رو نگه میدارن برای اونهایی که خیلی گیر میدن. البته داروخونه ها از همین برگردوندن وسایل به جای پول خرد سود خوبی میبرن. مثلا همین داروخونه ای که من توش کار میکنم به هر ماه به اندازه حقوق من فقط چسب و پودر ویتامین ث میفروشه. تو خیلی از موارد مثلا یه جنسی که 1700 تومن شده میگن دو هزار تومن و کنارش یه پودر ویتامین ث میدن. من میگم حداقل بگیم شده 1700 تومن اگه خرد نداشت اونوقت ویتامین ث بده.
با سلام
خوشحالم که با دوستان جدیدی در این شغل پر زحمت آشنا میشم .
مشکل پول خرد بعضی وقتها خیلی وقت گیر هم هست. چون باید دوساعت سرش بحث کنی که 
شما می پرسید: 
1.پول خرد دارید
مشتری جواب میده نه .حتی یه زحمت هم به خودش نداد که تو جیب یا کیفش رو نگاه کنه که من حداقل ته دلم خوش باشه که سعیش رو کرده ولی نداشته (شاید اینقدر با حساب کتابه که حسابه جیبش رو داره)
2.من خرد ندارم چی جاش بدم   چسب-قرص استامینوفن-دستمال جیبی.....(بعضی وقتها فکر میکنم اندازه 100تومن کرم بریزم کف دستشون)
مشتری من من میکنه میگه من هیچکدوم رو لازم ندارم بهش میکیم بعدا بیار                           آیا میدانید در طول روز چقدر میشود آیا؟
البته داروخانه هایی که صندوق جدا دارن اوضاعشون بهتره چون دکتر یا نسخه پیچ سر پول چونه نمیزنه. 
بعضیها میگن همین آدمها که از 100تومن پولشون نمیگذرن میتونن خونه بخرن 
پاسخ:
سلام. من هم خیلی خوشحالم که تونستم جایی برای تبادل نظرات همکاران فراهم کنم. 
متاسفانه بعضی از داروخونه به جای پول آدامس میدن که در شأن داروساز نیست. ولی با افزایش قیمت داروها معلوم نیست به جای پول خرد باید چی بدیم. باید به جای پول خرد دو تا استامینوفن بدیم دست مردم. یا به جای 100 تومن یه پاف اسپری خوش بو کننده بزنیم بهشون. 
البته میشد با استفاده درست از تجارت الکترونیک مشکل پول خرد رو به راحتی حل کرد. ولی متاسفانه نه فرهنگش هست و نه تکنولوژی درست و حسابی داریم. جالب اینجاست که مثلا نسخه نشده 121300 تومن، میگه 120 هزار از این کارت بکش بقیه اش رو میدم. بعدش هم یه دو هزاری در میاره که بقیه اش رو بده. حالا بیا هفتصد تومن پیدا کن! سرماخوردگی هم شده 800 تومن!


۳۰ آبان ۹۳ ، ۱۷:۲۷ امیرحسین خوشدل
حرکت جالبی بود
اما فک نکنم بقیه داروخونه ها هم ازین کارا بکنن که دارو بدن پودر بگیرن ، جالبه برام که ازش قبول کردین
پاسخ:
چاره ای جز قبول کردن نداشتیم. وقتی برای پول خرد پودر میدی باید بتونی پودر هم بگیری. اصلا میشه واحد پول رو از ریال و تومن به پودر تبدیل کرد. مثلا بری ماشین بخری بگن پراید مدل فلان ده هزار پودر ویتامین ث. اصلا قدیمها همینطور بوده. من هم باید آدامسهای بقال سر کوچه رو جمع کنم، زیاد که شد برم یه بسته شیر پاکتی بگیریم.
۳۰ آبان ۹۳ ، ۱۶:۲۸ امیرحسین حاجی زاده
از هر دستی بده از همون دست میگیری!
پاسخ:
بله، از قدیم گفتن هر آنچه بر دیگران نمیپسندی بر خود هم مپسند. یه همچین چیزی!
۳۰ آبان ۹۳ ، ۱۴:۳۶ منتظر تنها
سلام ما هم مغازه داریم و همین مشکل را داریم و مردم هم با شکلات و آدامس راضی می شوند... البته اول ازشون می پرسم که به جای پول خورد چیزی می خواهند یا نه بعد اگر خواستند می دهم... شما هم  اول بگوید بعد بدهید
پاسخ:
سلام. ما هم سعی میکنیم اول بپرسیم که برای بقیه پولت چی میخوای. خیلی ها چسب میخوان. ولی بعضی ها میگن چسب میخوام چیکار. یا قرص سرماخوردگی هم به همین صورت. خوبی پودر ویتامین ث اینه که همه میتونن ازش استفاده کنن و نیازی نیست صبر کنن تا سرما بخورن یا زخمی بشن. از خیلی جاها سعی میکینم پول خرد تهیه کنیم ولی اصلا کافی نیست. مردم هم حتی وقتی که پول خرد دارن، دوست ندارن خرجش کنن. بعضی وقتها برای 2 یا 3 هزار تومن تراول پنجاهی یا صدی میکشن بیرون. بعضی ها اصلا برای پول خرد کردن خرید میکنن!
وبلاگت عالیه
ممنون میشم از سایت ما دیدن فرمائید
پاسخ:
ممنون از لطفتون.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">