خاطرات یک نسخه پیچ

من یک نسخه پیچم. یعنی تو داروخونه کار میکنم. هر روز اتفاقات جالبی برام میوفته که میخوام اونها رو با شما در میون بگذارم...

آخرین خاطرات
پربیننده ترین خاطرات
خاطرات پربحث‌تر
آخرین نظرات

نصف کپسول!

پنجشنبه, ۳۰ آبان ۱۳۹۲، ۰۴:۵۲ ب.ظ
یه خانم میانسال که کمی عصبانی به نظر میرسید وارد داروخونه شد و رو به دکتر گفت: " دیروز داروهام رو از شما گرفتم و روی یکی از داروها نوشته بودین روزانه نصف قرص، در حالی که داخلش کپسول بود" و با لحنی حق به جانب و طبکارانه ادامه داد:" آخه چطور میتونم کپسول رو نصف کنم؟"....

دکتر از خانم خواست که داروهاش رو نشون بده. خانم داروها همراهش نبود ولی کپسولی که روش نوشته شده بود "روزانه نصف قرص" رو با خودش آورده بود. حق با خانم بود، روی کپسول فلوکستین 20 نوشته شده بود "روزانه نصف قرص". دکتر قوطی دارو رو به خانمی که دستورات رو مینویسه، نشون داد و اون هم تائید کرد که خط خودشه. ولی چطور ممکنه همچین اشتباهی رخ داده باشه؟؟؟
گفتیم شاید پزشک اشتباهی نوشته و خانم هم دقت نکرده و همون طور روی دارو رو نوشته. نسخه مربوطه رو از بین برگه‌های دیروز پیدا کردیم، زیر کپسول فلوکستین نوشته بود روزی یک عدد. اما فلوکستین 10 بود نه 20.
جریان از این قرار بود که نسخه پیچ‌ها به اشتباه به جای فلوکستین 10، فلوکستین 20 داده بودند. خانمی هم که مسئول نوشتن دستور داروهاست، فکر کرده چون فلوکستین 10 نداریم، بجاش فلوکستین 20 دادن و بدون توجه به کپسول بودن دارو، دستور رو نصف کرده و روی دارو نوشته بود. این کار بعضا در مورد قرصها میتونه درست باشه. مثلا زمانی که ریسپریدون یک پیدا نمیشد، جاش ریسپریدون دو میدادیم و دستورش رو نصف میکردیم. ولی چون کپسول قابل تقسیم نیست، این کار رو در مورد کپسول نمیشه انجام داد. ولی عکس این کار رو میشه در مورد کپسول هم کرد. مثلا الان که کلیندامایسین 300 پیدا نمیشه بجاش کلیندامایسین 150 میدیم و دستورش رو دو برابر مینویسیم.

به هر حال داروی خانم رو عوض کردیم و دستور درست رو روش نوشتیم و بهش دادیم. ازش هم بابت اشتباهی که شده بود فراوان عذر خواهی کردیم.

نظرات  (۸)

سلام دکتر برام کپسول تجویز کرده ولی گفته نصفشو مصرف کنم

به نظرتون چکار کنم؟!

لطفا جواب بدید🙏🙏

پاسخ:
از داروخونه ای دارو رو تهیه کردید راهنمایی بگیرید. یا با دکتر تماس بگیرید. شاید اشتباهی شده باشه.

سلام دکتر برام کپسول تجویز کرده ولی گفته نصفشو مصرف کنم

به نظرتون چکار کنم؟!

 

پاسخ:
شاید اشتباه شده باشه.  با دکتر یا داروخانه تماس بگیرید.
سلام به دوستان و همکارای عزیز این داستانو خوندم  جالب بود برام اخه همین اتفاق برای منم رخ داد یک روزی یک نسخه اومد دکتر اعصا ب و روان 20 عدد کپسول نوشته بود اسمش دارو یادم نیست اما اینو مطمعنم زیرش نوشته بود روزی نصف  من دیدم دارویی که نوشته کپسول از مریض سوال کردم شما دارورو مصرف می کنین گفت نه اولین بار مجبور شدم زنگ  بزنم به مطب از دکتر سوال کنم چه جوری کپسولو نصف کنه زنگ زدم منشی گوشیشو برداشت گفتم از داروخانه زنگ میزنم دکتر هست گفتن نه بفرمایید منم ازش سوال کردم این کپسولی که دکتر نوشته مریض چطوری نصف کنه اونم با یک لحنی میگه خوب کپسولو باز کنه نصف موادشو بریزه بعد ببنده بخوره!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ:
سلام.
ممنون از نظرتون. خاطره قشنگی بود. واقعا جالب بود. متاسفانه همینطوره که میفرمائید. بعضی از پزشکها واقعا اطلاعات دارویی ضعیفی دارند. تعدادی از دکترها هستند که فرق قرص روکش دار رو با قرص خط دار نمیدونن. فرق الگزیر رو با شربت و سوسپانسیون. و اشتباهشون رو هم قبول نمیکنن...ولی وای به روزی که داروخونه اشتباه کنه...

ممنون از نظر شما. پیروز و سربلند باشی همکار محترم.
البته این قانون سختی اما همه جا اعمال میشه که فقط دکتر داروساز حق نوشتن دستور رو داره ... اونجا چطور کسی دیگه می نویسه ؟؟؟؟؟
پاسخ:
بله درستش همینه...ولی خیلی جاها اجرا نمیشه. البته دکتر ما به اونایی که دستور می‌نویسن همیشه میگه که اگه حتی یه درصد شک کردید بپرسید ولی باز هم اشتباه پیش میاد.

سلام

خسته نباشید

والا  ما  یه جا  کارآموزی (به همراه استادمون که مسئول فنی آن ساعت هم بود) داروخونه بودیم

دستور  داروهای یکی از مریضها رو من نوشتم  طرف که متوجه شد  با داد و بیداد گفت :کسی غیر از دکتر ، حق نوشتن دستورها رو نداره ، ما هم هر چه  گفتیم که کارت انجمن داروسازان رو داریم و ... آقا باز هم حرف خودشو می زد بالاخره استادمون  دستورهارو نوشت و ......

راستی اگر بازرس های معاونت دارو و بیمه بفهمند که کسی غیر از داروساز  دستور داروها ها رو می نویسه (دارو رو تحویل  مریض میده) اونجا گیر نمیدن ؟ 

پاسخ:
سلام.
ممنون.
خیلی خوشحالم که وبلاگمون توسط دانشجویان داروسازی محترم خونده میشه. امیدوارم مطالب وبلاگ برای شما هم جالب و مفید بوده باشه.
متاسفانه تو ایران قانون با چیزی که واقعیت داره خیلی فرق میکنه. این مسئله رو میشه همه جا دید. قانون ها خوبند ولی قابلیت اجرایی ندارن.
ممنون
سلام اول ممنون سر زدی
دوم خلاصه مطالبتو خوندم اگه همین شرقیا بودن از همین موضوع سریال میساختن کره ای ها رو میگم
سوم جالبن ولی گاهی خیلی علمیش کردی البت من که عکسمو دیدی حالیمه اما برا بقیه یکم سخت میشم 
در کل جالبه 
بازم ممنون از سر زدنت
پاسخ:
سلام...اول ممنون از اینکه نظر دادی
دوم شما لطف داری...ای کاش بقیه مطالب رو هم میخوندید. با نظرتون موافقم ولی خودمون هم میتونیم سریالش رو بسازیم خودم هم میتونم هر یک از مطالب رو در حد یه سریال 45 دقیقه‌ای بال و پر بدم... میتونم تصورش رو بکنم. یه سریال نود قسمتی طنز جالبی از کار درمیاد. اسمش میزاریم داروخانه‌ی ما یا یه چیزی تو این مایه‌ها.
سوم سعی کردم زیاد علمیش نکنم ولی دوست دارم نوشته‌هام کمی جنبه آموزشی داشته باشه. اگه سریالش رو هم درست کنیم باید آموزنده هم باشه دیگه
چه جالب...
ببخشید شما میدونید برای اینکه بیشتر از یکبار بخوایم ازمایش (گاز های خون شریانی ) abg بگیریم باید چه داروی به بیمار بدیم؟؟و چرا؟
پاسخ:
نه متاسفانه... اطلاعی ندارم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">