خاطرات یک نسخه پیچ

من یک نسخه پیچم. یعنی تو داروخونه کار میکنم. هر روز اتفاقات جالبی برام میوفته که میخوام اونها رو با شما در میون بگذارم...

آخرین خاطرات
پربیننده ترین خاطرات
خاطرات پربحث‌تر
آخرین نظرات

داروی لاغری

شنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۴، ۰۸:۲۵ ب.ظ

توی ساختمون داروخونه ما یه کارشناس تغذیه هست که حسابی کارش گرفته و روزی نزدیک صد تا مشتری داره. مشتری‌های این خانم رو اکثرا خانمهایی تشکیل میدن که دوست دارن از وزنشون کم کنن. گاهی هم افرادی برای افزایش وزن به ایشون مراجعه میکنن. این خانم  هم برای هر یک از مراجعین خودش یه نسخه تپل مینویسه که معمولا نسخه‌هاش بالای بیست یا سی تومن میگیره. البته تو این نسخه‌ها معمولا داروی خاصی که در افزایش و یا کاهش وزن مؤثر باشه تجویز نمیشه و بیشتر داروهاش مکمل‌هایی از قبیل کلسیم، امگا و انواع مولتی ویتامین‌هاست. با این حال اکثر مراجعین این خانم فکر میکنن داروهایی که براشون نوشته شده در لاغری و یا چاق شدن اونها تاثیر خاصی داره و از ما معمولا در مورد این داروها و خواص اونها سوال میپرسن که جواب دادن به این سوالها راه و روش خاصی داره...



اون اوایل که تو این داروخونه مشغول کار شده بودم در جواب اینکه این داروها واسه چیه توضیحات مفصلی میدادم. مثلا میگفتم که کلسیم برای پیشگیری از پوکی استخوان مؤثر هست، ویتامین د، جذب کلسیم رو افزایش میده، ویتامین ب کمپلکس در بهبود سوخت و ساز بدن تاثیر داره و از این حرفها. بعدها همکارها بهم گفتن که نیازی به این توضیحات نیست و کافیه در جواب این سوالها یه کلمه بگیم که این دارو برای لاغری خوبه و یا برای چاقی. ولی مشکل اصلی اینجاست که تشخیص اینکه این داروها برای لاغری نوشته شده یا چاقی کار زیاد آسونی نیست. چون برای همه تقریبا یه جور دارو نوشته میشه. پس تنها چاره کار، نگاه کردن به هیکل مریض هست. اگه چاق و تپلو باشه میگیم این داروها برای لاغری هست. اگه هم لاغر و نحیف اندام باشه میگیم برای چاق شدنتون خوبه. اما بعضی وقتها میشه که این روش هم جواب نمیده...

بعد از اینکه نسخه رو جمع کردم اسم مریض رو از روی نسخه خوندم که بیاد و دستور داروها رو براش توضیح بدم. خانم میانسالی جلو اومد و شروع کردم به توضیح دادن دستور داروها. همینطور که داشتم دستور داروها رو توضیح میدادم و می‌نوشتم، خانم ازم پرسید این قرص قهوه‌ای‌ها واسه چیه. قرص ب کمپلس بود. من هم طبق عادت همیشگی یه نگاهی به هیکل خانم کردم و گفتم برای لاغری هست. تا اینو گفتم حالت چهره خانم عوض شد و با لحنی اعتراض آمیز گفت: آخه ما برای چاق شدن اومده بودیم! بعد دخترش رو که روی صندلی نشسته بود رو صدا زد و گفت که بیا این داروهات رو ببر بالا پیش دکتر نشون بده، ببین اشتباه نشده باشه. تا دختر نی قیلونش رو دیدم فهمیدم که چه سوتی‌ ضایعی دادم...

نظرات  (۱۱)

حالا این خانوم دکتره کارش خوب هست یا فقط داروی مکمل میده؟😉
پاسخ:
راستش همه که از کارش راضی هستن. خیلی قبولش دارن. اکثرا هم نتیجه گرفتن. 
خخخ
به هیکل هم نمیشه اعتماد کرد
سلام دوست عزیز من محمد هستم مطالبتونو  کم و بیش دنبال میکنم و از سبک نوشتاریتون خیلی خوشم میاد .به امید موفقیت هرچه بیشترتون در زندگی.
پاسخ:
سلام. خوشحالم که مطالب وبلاگ مورد پسند شما دوست عزیز قرار گرفته. من هم برای شما آرزوی موفقیت میکنم.
مکمل ها که اشتها رو زیاد می کنن ... 
پاسخ:
به خاطر همین هم هست که برای چاقی تجویز میشه. ولی برای اونهایی هم که میخوان رژیم های لاغری سخت بگیرن باید مصرف بشن که بدن دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی نشه.
وای خیلیییی باحال بود :-) 
دارویی که بستگی به مریض داره
پاسخ:
البته خیلی از داروها کاربردهای مختلفی دارن. ولی نه از این نوع!
سلام .البته دادن رژیم های غذایی به افراد چاق ممکنه اونا رو از بعضی از مواد مغذی محروم کنه .فرد لاغر می شه اما دچار عوارض کمبود ویتامین میشه که با دادن ان داروها این مشکل دیگه به وجود نمی اد .از طرفی  مثلا ویتامین e ویتامینی است که برخی از افراد چاق درجذب ان مشکل دارند و یک متخصص تغذیه از این نظر برای انها این ویتامین را تجویز می کند .
http://www.khabaronline.ir/detail/475953/science/medical
موفق باشید .
پاسخ:
ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیار خواننده‌گان گذاشتید. سربلند باشید.
۲۲ آذر ۹۴ ، ۲۱:۴۱ ✿✿ یاشل ✿✿
مردم ما چه ساده ان متاسفانه.خوبه شما کلک این دکترا رو رو میکنین خیلی ازتون ممنونیم خخخ
پاسخ:
متاسفانه همینطور هست. سعی میکنم با نوشته‌هام قدمی هر چند کوچیک در آگاه سازی خواننده‌ها ورداشته باشم.
۲۲ آذر ۹۴ ، ۱۲:۵۰ فروهر فرداد
ازین ببعد بگید نوع مصرف دارو ب دیدن بیمار مربوطه وابستگی دارد...خخخخخ
پاسخ:
حتی در این حالت هم نمیشه راحت گفت کی میخواد چاق بشه کی میخواد لاغر بشه. 
:))
تو این روزگار عجیب و غریب، خانم دکتر شما و بسیاری دیگه از دکترها، چجوری با آدم ها بازی می کنند...و شما رو هم به بازیشون می کشونند...
پاسخ:
البته میشه گفت این داروها به نوعی نقش دارو نما رو بازی میکنند و این طور گفتن های ما باعث ایجاد یک نوع حالت روانی میشه که در لاغری و یا چاقی مؤثر هست.
۲۱ آذر ۹۴ ، ۲۰:۳۶ خاتون بانو
از آخر به اول بگم که
چه سوتی جالبی :D 

 و این که امان امان 

پاسخ:
بالاخره سوتی هم جزئی کار ماست. کاش سوتی‌ها در همین حد باشه و مشکلی رو برای سلامتی مردم پیش نیاره.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">