خاطرات یک نسخه پیچ

من یک نسخه پیچم. یعنی تو داروخونه کار میکنم. هر روز اتفاقات جالبی برام میوفته که میخوام اونها رو با شما در میون بگذارم...

آخرین خاطرات
پربیننده ترین خاطرات
خاطرات پربحث‌تر
آخرین نظرات

مرغ همسایه

چهارشنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۳، ۰۲:۴۲ ب.ظ

"خارجشیو میخوام!" این جمله ای هست که هر روز بارها تو داروخونه به گوش میرسه. خیلی از مریضها حاضرند، ده ها برابر پول برای داروهای خارجی پرداخت کنند. داروهایی که گاها ساخت کشورهای درجه چندم هستند و کیفیت به مراتب پایینتری نسبت به داروهای ایرانی دارند. ولی مردم ما معتقد هستند که جنس خارجی همیشه بهتر هست و مرغ خارجی ها رو غاز می بینند...


آخر وقت بود که مرد باکوئی به همراه خانمش وارد داروخونه شد و نسخه اش رو تحویل داد. دکتر براش پنج قلم دارو نوشته بود که همش خارجی بودند. خوشبختانه از همون برندهایی که دکتر براش تجویز کرده بود، داشتیم. به جز یه قلم که معادل ایرانی اون دارو موجود بود. رو به مرد باکوئی کردم و بهش گفتم که دکتر برات زاناکس نوشته که مدتی هست وارد نمیشه، ما ایرانیش رو داریم. اگه میخوای حتما عین دارویی که دکتر نوشته رو بخری، باید خیلی بگردی. تو این مواقع خیلی از ایرانیها میوفتن به جون داروخونه های شهر، که بتونن دقیقا چیزی که دکتر براشون تجویز کرده رو پیدا کنن. ولی مرد باکوئی بدون معطلی گفت که خوب ایرانیشو بده و ادامه داد که داروهای ایرانی خیلی بهتر از داروهای خارجی هستند. تو باکو همه طرفدار داروهای ایرانی هستند. تاثیر داروهای ایرانی قابل مقایسه با داروهای روسی نیست. داروهای روسی بی کیفیت و گرون هستند. بهش گفتم: دکتر براتون خارجیش رو نوشته که بقیه همش موجود هست. اونها رو هم یعنی ایرانیش رو بدم!؟ مرد باکوئی قبل از اینکه جمله من تمون بشه گفت: از اون خارجی ها ما اونجا خیلی داریم، این همه راه اومدیم تا ایران که داروی ایرانی بگیریم. به این ترتیب نسخه ای که حدود 150 هزار تومن میگرفت با 20 تومن سر و تهش هم اومد و مریض باکوئی راضی از داروخونه ما رفت. کاش بتونیم به این اعتماد باکوئی ها با کالاهای با کیفیتتر جواب بدیم.

نظرات  (۱۹)

سلام.دو سه روزیه که دارم آرشیوتونو میخونم.جذاب می نویسید

در مورد این پست قبول دارم که مردم گاهی بدون آگاهی و صرفا به خاطر تصوری که از داروی خارجی دارن دنبالش می گردن.من نمی دونم داروهای خارجی که وارد ایران میشن کیفیتشون در چه حدیه و از کدوم کشورها هستن.معمولا هم خودم وسواسی روی خارجی یا داخلی بودن دارو ندارم  ترجیح خودم هم به اینه که در حد امکان از تولید ملی حمایت بشه ولی چند وقت پیش خاله پدرم که ساکن آلمان هستن از اونجا برای مادربزرم که پادرد شدیدی دارن پماد دیکلوفناک سدیم  آوردن که ساخت همون جا (شرکت ratiopharm آلمان)هست و بدون نسخه هم میتونن بگیرن.

مادربزرگم از وقتی که از اون پماد استفاده می کنن خیلی خیلی خیلی بهتر شدن!دیگه میتونن  بدون بدون عصا  تو خونه راه برن در صورتی که قبلا بارها دیکلوفناک سدیم های داخلی رو مصرف کرده بودن و اثر چندانی نداشته متاسفانه.

تجربه مشابه رو در مورد ایبوپروفن آلمانی هم داشتیم.البته هیچ کدوم رو خودمون تهیه نکرده بودیم و نمی دونم داروهای آلمانی که وارد کشور میشن با نمونه های خود آلمان تفاوت داره یا نه.

http://www.ratiopharm.de/praeparate/diclo.html

این لینکی که گذاشتم عکس و توضیحات همون دیکلوفناک سدیمه که گفتم.شما میدونید در ایران موجوده یا نه؟

پاسخ:
البته که بسیاری از داروهای خارجی کیفیت به مراتب بالاتری از مشابه داخلیشون دارن ولی این مسئله یه قانون کلی نیست. در برخی از موارد هر مریض روی قیمت دارو تصمیم میگیره. مثلا در برخی از موارد هست که نمونه های خارجی بعضی از داروها از نوع ایرانیش ارزونتر هست. مثلا ویتامین ای شرکت زهراوی از ویتامین ای شرکت هلث برث امریکا گرونتر هست. وقتی این رو به مریض میگی در بسیاری از موراد میگن که ایرانیشو بده. 
یه نکته دیگه هم در مورد داروهای خارجی که در داخل از ایران نیستند و گاها مسافرها میارن اینکه چون این داروها از طریق قانونی وارد کشور نشدن توی ترکیبات اونها ممکنه برخی مواد غیر مجاز استفاده شده باشه که اصلا مناسب نیستند. این مسئله در مورد داروهای مسکن، داروهای لاغری و داروهای تقویت کننده جنسی بیشتر دیده میشه. مثلا قرص ریلایف که یه داروی بسیار محبوب در کشور آذربایجان هست توی ایران قاچاج هست. میگن در ترکیبات این قرص از مواد غیر مجاز استفاده شده. به خاطر همین هست که اثر بخشی بسیار بالایی داره ولی به مرور وابستگی میاره. از این صفحه که لینکش رو داده بودید چون به زبون آلمانی بود چیزی سر در نیاوردم. البته اگه سر هم درمیاوردم معمولا شرکتهای خارجی در مورد ترکیب داروهاشون خیلی حساس هستند و دوست ندارن ترکیب کامل داروهاشون رو فاش کنن...
سلام 
داروی تامسولوسین جدیدا قیمتش دو برابر شده...
تحت پوشش هیچ بیمه ای نیست؟؟؟؟
پاسخ:
سلام...
بله داروی تامسولوسین که اصلیترین داروی بیماران پروستات هست، به تازگی قیمتش افزایش پیدا کرده. البته دو برابر نشده ولی حدود 30 درصد گرونتر شده. متاسفانه این دارو تحت پوشش بیمه نیست. 
ولی واقعا کیفیت زاناکس مثل اینکه تفاوت داره. تو نمونه های ایرانی من دیدم برای تهران دارو هم خیلی طرفدار داره و خیلی ها راضی هستند ازش. یا تو رانیتیدین که کیمیدارو حرف اول رو می زنه یا تو کلونازپام سبحان یا تو آسپرین پارس دارو.  آقا ولی من موندم خیلی از این کارخانه ها مثل امین اصلا کنترل کیفیت دارند..یا یک نمونه دیگه: تو این قرص سفکسیم چی می ریزند که مثلا ویزیتورش برای 100 تا جعبه ده تایی، 100 تا هم آفر میده. گچ هم بریزند نباید اینقدر آفر داشته باشه :)
پاسخ:
شرکتها برای اینکه فروش بیشتری داشته باشند، آفر میدن. داروخونه ها هم خیلی طرفدار داروهای آفر دار هستند. البته دادن آفر نمیتونه دلیلی برای بی کیفیتی یه محصول باشه. بعضی از شرکتها برای اینکه محصولشون جا بیوفته، آفر میدن. مثلا قیمت امپرازول کارخونه عبیدی تقریبا دو برابر اونیکی کارخونه هاست. ولی چون با آفر میده همه از اون میخرن... داروخونه هم که تو اون سود بیشتری میکنه به همه مریضها تبلبغ میکنه که اینها بهترند. اینطوری میشه که یه دارو جا میوفته... و از دفعه بعد همه خودشون میگن که مثلا امپرازول عبیدی بده. بعد از اینکه محصولشون جا افتاد دیگه آفر هم نمیدن...همین جریان تو شربتهای کوریزان هم هست. اون اوایل یکی بخر دو تا ببر بود. الان که تقریبا جا افتاده 1 به 5 آفر میده. اون داروهایی هم فرمودید همین جریان براشون اتفاق افتاده. آسپرین پارس دارو الان جا افتاده و به هر کی بگی این یکی هم آسپرین هست میگه من از اونها میخوام!
سلام
خدا رو شکر تو دنیای پزشکی کشورمون پیشرفت خوبی داره ، از این بابت که داروهامون طرفدارای خارجی دارن خیلی خوشحالم ،
براتون آرزوی موفقیت میکنم

پاسخ:
سلام... واقعا باعث افتخار هر ایرانی هست که کالاهامون طرفدارهای جهانی داشته باشن. کشوری که تا چند دهه پیش توش پر بود از دکترهای خارجی کم سواد الان یکی از مهمترین مراکز پزشکی منطقه هست. کاش روزی برسه که دکترها به جای اینکه زیر تابلشون بزنن دارای مدرک فلان از امریکا، به درس خوندنشون تو ایران افتخار کنن.
حالا جالبه منم که خارج از ایران هستم اینجا همه از ایران دارو میارن :)) یکی از فامیلمامون میگه دارهای اینجا گچه ما میگیم فامیلامون از ایران برامون آنتی بیوتیک و قرص معده بیارن! 
پاسخ:
اینجا هم هر کی میره خارج سفارش دارو میدن که برامون از اونجا فلان دارو رو بیار. مخصوصا همه فکر میکنن داروهای آمریکایی خیلی خوبه. حالا مهم هم نیست که تولید کدوم کارخونه باشه. فقط آمریکایی باشه عالی هست. همون جریان مرغ همسایه ظاهرا اونجا هم وجود داره. البته افتخاریه برای ما. کاش بتونیم با افزایش کیفیت محصولاتمون جواب این اعتماد رو بدیم.
موفق باشید.
سلام و سپاس 
منظور من بیست و هشت تا کپسول اگزلون بود و شاید اهواز قیمت ها فرق داره با تبریز !؟
پاسخ:
سلام... میدونم منظورتون 28 تاش بود. آخه قیمت 28تا اگزلون یک و یک میشه 154 هزار تومن. قیمت ریواستیگمین یک و نیم هم هم هر قوطی 30 تاییش میشه 6300 تومن هست نه هزار تومن. البته میدونم منظور شما ارائه قیمت نبود و فقط خواستید مقایسه بکنید... فقط خواستم دوستانی که وبلاگ رو مطالعه میکنند دچار اشتباه نشن. قیمت دارو قاعدتا باید سراسری باشه.
سلام اقا وقت تون بخیر 
حال که صحبت تفاوت شد هم به لحاظ قیمت هم کیفییت ،میشه لطف بفرمایید و ما رو متوجه کنید که در مورد تمام داروها صدق داره یا نه؟ مثلا اگزلون یک و نیم خارجی چیزی حدوده صدو بیست هزار تومنه در حالی که ایرانیش فقط هزار تومنه! و دکتر اولی هم اصرار داشت که خارجیش رو تهیه کنیم . ممنون میشم اگه اطلاعی دارید در اختیارمون قرار بدید.
پاسخ:
سلام. صحبت در مورد کیفیت داروها و تفاوت اونها در تخصص من نیست. البته قیمت هایی فرمودید دقیق نیستند. هر عدد اگزلون یک و نیم خارجی 5500 تومن هست و مشابه 210 تومن.
۱۳ بهمن ۹۳ ، ۱۵:۰۳ ربولی حسن کور
سلام
احتمالا علتش اینه که پیش از انقلاب داروهای آمریکائی وارد ایران میشد که طبیعتا کیفیت خوبی هم داشتند
پاسخ:
بله...ریشه بسیاری از فرهنگها رو - چه درست و چه غلط- میشه در ایام گذشته پیدا کرد. عوض کردن یک فکر غلط که طی سالها و طول نسلها به وجود اومده کار آسونی نیست.
۱۳ بهمن ۹۳ ، ۱۲:۴۷ نیلوفر فروتن

وبلاگ ما بعد از چندی بروز شد.

چیز هایی که شاید تا به حال نخوانده باشید+ دو عکس متفاوت و باور نکردنی

به ما سری بزنید.

پاسخ:
سلام دوست عزیز.
ممنون از دعوتتون. حتما از مطالب وبلاگ شما بهره خواهم برد.
مرسی :-) :-) 
پاسخ:
خواهش میکنم....قابلی نداشت.
۱۱ بهمن ۹۳ ، ۲۰:۱۷ ✿✿ یاشل ✿✿
بسیار مفید بود.از اوضاع داروها اطلاعی نداشتم ممنون
پاسخ:
ممنون به ما سر زدی..من هم پیگیر ماجراهای خواستگاری هستم.
موفق باشید.
دقیقا ! مثل کیف و کفش ساخت ایران که صد برابر بهتر از جنسای ترکه ولی خوب زیاد طرفدار نداره و روزانه چندین و چند کارگاه کیف و کفش تو ایران بخاطره همین مسائل بسته میشه ... و آمار بیکاری چند برابر ... نمونش کیف و کفش عالیه تبریزه
پاسخ:
یکی از مشکلاتی که ما تو این زمینه داریم، نبود برندهای معتبر هست. کفشهای ما تو کارگاههای کوچیک کفاشی تولید میشه و هیچ مارک و برندی ندارند تا کسی اونها رو بشناسه. الان خیلی ها دنبال برند هستند نه کیفیت و اصالت.
سلام یه بار دکتر یه پماد ایرانی نوشت نسخه پیچ گفت خارجی هست بدم منم گفتم بده قیمت 19000تومان بدون تاثیر جالبه ایرانیش1900کاملا موثر
پاسخ:
بله همونطور که گفتم قیمت یه دارو نمیتونه دلیلی بر کیفیت اون باشه و ضرب و المثل هر چقدر پول بدی همونقدر آش میخوری در بعضی از موارد اصلا صادق نیست.
سلام
سوالای من تمومی نداره مث اینکه ،ببخشید هی مزاحم میشم....
میگم من امروز رفتم‌دکتر برام کلداکس نوشته و پنی سیلین ! با اینهمه حرف و حدیثی که پشت سر این دو تا دارو هست! الان نمیدونم دارو رو مصرف کنم یا نه؟؟؟!!!
تو اینترنتم که ماشالله هر سایت یه چیز نوشته...
باز فکر کنم شما تو این زمینه آگاهیتون بیشتر و درست تر باشه :-) 
:-) :-) 
پاسخ:
سلام دوست عزیز. من در خدمت هستم. هر سوالی که در این زمینه داشتید میتونید بپرسید. تعارف نکنید.
بهتره به اینطور خبرها که بیشتر از نوع شایعه است اعتنا نکنید و داروهاتون رو مصرف کنید و نگران چیزی نباشید. این فکرها باعث تلقین میشه و اثر دارو رو از بین میبره. ما تو داروخونه روزی چند صد ورق کلداکس میفروشیم و  همه ازش راضی هستند و کسی شکایتی در مورد عوارض اون نداشته. اگه تو روز با قرص کلداکس مشکلی دارید و باعث خواب آلودگی میشه بهتره به جای اون از قرصهای روز و شب استفاده کنید که قرصهای روز اون فاثد آنتی هیستامین هست و میتونید به راحتی به کارهاتون برسید. 
سلام چه قدر جالب بود


من پدرم هر دارویی که ایرانی هم نوشته باشه دکتر برامون
پدرم خارجیش رو تهیه میکنن

چونکه عقیده دارن اثر بهتری دارن
یا همون ضرب المثلی که ماها اعتقاد داریم
هر چی پول بدی همون قدر آش میخوری
پاسخ:
به نظر من گرون بودن یک دارو یا هر چیز دیگه ای نمیتونه دلیلی بر کیفیت اون باشه. البته درسته که این قانون پول و آش در اکثر موراد درست هست ولی این رو هم فراموش نکنیم که بیشتر کالاهای خارجی در کنار پول کالاهاشون از ما پول برندشون رو میگیرن. بعضی از شرکت های ایرانی هم با خرید برندهای خارجی همون محصول قبلی خودشون رو به نام خارجی و تحت لیسانس فلان کشور با چند برابر قیمت میفروشن!
سلام...خسته نباشید

اینکه مرغ همسایه همیشه غازه که درسته و غیر قابل انکاره.
ولی انصافا من دیدم کسیو که با مصرف معادل داروی ایرانی نتیجه ای نمی بینه و مدام عذاب می کشه ولی نمونه خارجیش خوب جواب داده...ای کاش انقدر پیدا کردن داروهای خارجی سخت نباشه یا حداقل معادل ایرانیش واقعا معادلش باشه و بشه جایگزین کرد.
پاسخ:
البته در بسیاری از موارد داروهای خارجی کیفیت بیشتری دارند. بعضی وقتها مریضها میپرسن خارجی و ایرانی چه فرقی داری و دکتر جواب میده که فرقشون مثل بنز و پیکان میمونه هر دو تا راه میرن ولی این کجا و آن کجا. البته این قانون همیشه درست نیست و در بعضی از موراد داروهای ایرانی کیفیت به مراتب بهتری دارند و این درست نیست که چشم بسته همیشه بپذیریم که همیشه خارجی بهتر است ایرانی است.
علت این کار این آقا واضحه. چون خودش باکوییه ایران براش میشه خارج دیگه! اونم طرفدار داروی خارجیه...!
پاسخ:
منظور من هم دقیقا همین بود. ما همیشه فکر میکنیم کالاهای خارجی بهترند. یعنی همون جریان مرغ همسایه. ولی این که این مسئله رو به باکوئی ها هم تلقین میکتیم خیلی بد هست. داروخونه ها برای اینکه بتونن سود بیشتری بکنن و اجناس گرونتری رو بفروشن، داروهای خارجی رو تبلیغ میکنن.
۰۸ بهمن ۹۳ ، ۱۶:۵۹ روزگار سبز من
حالا  شما که شغلتون اینه ، حقیقتا معتقدین که داروهای ایرانی بهتره؟ 

پاسخ:
راستش بررسی میزان تاثیر داروها کار پزشکها هست. تو این تاثیر نقش تلقین رو هم نمیشه نادیده گرفت. البته من منظورم این نبود که حرف این باکوئی کاملا درسته و داروهای ایرانی همه بی نظیر و با کیفیت هستند، بلکه میخواستم اینو بگم که این فکر که هر چیز خارجی بهتر است، اشتباه هست و خیلی از داروهای ایرانی هم تاثیر مطلوبی روی مریضها دارند. یادم هست که یه مدتی داروهای بتاسرک نایاب شد و مجبور شدیم به همه معادل ایرانیش رو بدیم. برای اینکه مریض رو قانع کنیم که این همون دارو هست و میتونه تا وقتی که اصل داو پیدا نمیشه این رو جایگزین بتاسرک بکنه، خیلی سختی کشیدیم. یه مدت دیگه که دارو وارد شد، خیلی ها میومدن که از ایرانیش بده که خیلی تاثیر خوبی داشت. جالب اینجاست که داروی ایرانی هر صد تا قرصش میشد 4500 و بتاسرک هر صد عددش 64000 قیمتش بود. این تفاوت قیمت خودش باعث میشه مریض فکر کنه خارجی حتما بهتر هست که اینقدر گرونتر هست!
خیلی جالب بود و جای خوشحالی داره
البته قابل تامل
و یک تلنگر خوب

موفق باشید
سلام علیکم...
پاسخ:
سلام دوست عزیز. البته اگه قدر این موقعیت رو بدونیم، میشه اقتصاد مملکت رو متحول کرد. ولی متاسفانه از راننده تاکسی گرفته تا هتل دار و دکتر، همه میخوان یه جورایی سر اینها کلاه بذارند. و این شاید در کوتاه مدت به سودشون باشه ولی در بلند مدت باعث میشه که باکوئی ها دیگه به شهر ما نیان و اینقدر آدم که از اینها امرار معاش میکنند بیکار بشن.
پایدار باشید.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">