خاطرات یک نسخه پیچ

من یک نسخه پیچم. یعنی تو داروخونه کار میکنم. هر روز اتفاقات جالبی برام میوفته که میخوام اونها رو با شما در میون بگذارم...

آخرین خاطرات
پربیننده ترین خاطرات
خاطرات پربحث‌تر
آخرین نظرات

مستمند مایه دار

جمعه, ۹ مرداد ۱۳۹۴، ۰۱:۴۲ ب.ظ

دکتر این داروخونه که توش کار میکنم آدم خیّری هست و بعضی وقتها که تشخیص میده مریض نیازمند هست، بهش تخفیف میده و یا اصلا ازش پول نمیگیره! اما مسئله‌ی مهمی که اینجا هست، ابنه که چطور میشه تشخیص داد که کسی واقعا نیازمند هست یا نه! ملاک این تشخیص چی باید باشه؟


ساعت حدود یازده ظهر بود که یه خانم میانسال با یه بچه حدود 5 ساله وارد داروخونه شدن. از ظاهرشون مشخص بود که اهل تبریز نیستن و از شهرستان‌های اطراف اومدن. اطلاعات توی دفترچش هم حدس منو تائید می‌کرد. دکتر اورتوپد رفته بود و داروهاش نسبتا گرون قیمت بودن. دکتر براش داروهای مسکن و کلسیم نوشته بود که اکثرا آزاد بودن و بیمه بهشون تعلق نمی‌گرفت. داروهاش رو آوردم و صداش کردم که مصرف داروها رو براش توضیح بدم. بهم گفت که سواد درست و حسابی نداره و اگه میشه دستور داروها رو خوانا بنویسم و روشون هم خط بکشم. داشتم دستور داروها رو می‌نوشتم که دکتر آروم از روی صندلیش پا شد و به طرف من اومد. آروم و طوری که خانم نشنوه به من گفت که بعد از اینکه قیمت داروها رو حساب کردی بیا تا بگم چی کار کنی! بعد از اینکه دستور داروها رو به خانم توضیح دادم و روشون رو نوشتم به خانم گفتم که بشینه تا قیمت نسخه‌شون رو در بیارم و بهشون بگم. قیمت نسخه رو زدم و پیش دکتر بردم. قیمت نسخه 73 هزار تومن شده بود. دکتر گفت 60 تومن ازش بگیرم و اگه بازم کم داشتن، مسئله‌ای نیست و کمتر حساب کنم. به خانم گفتم نسخه‌تون شد 60 هزار تومن. از توی کیفش دو تا پنجاه هزار تومنی در آورد و به من داد. حداقل 7 یا 8 تا دیگه هم توی کیفش از تراول‌ها دیده میشد. پول رو گرفتم و توی صندوق گذاشتم. در حالی که داشتم بقیه پول خانم رو از توی صندوق بر‌میداشتم، خانم گفت عصاره رزماری برای تقویت ابرو دارین شما؟ گفتم داریم بله و براش آوردم. پرسید چند هستن اینها؟ قطره رو ازش گرفتم و قیمت روش رو خوندم. 13 هزار تومن. خانم گفت پس یکی دیگه هم بدید لطفا! بعد گفت یه مسواک هم میخواستم. مسواکهامون رو بهش نشون دادم. گفتم قیمتهاشون رو روشون زدیم، هر کدوم که خواستید رو بگید تا تقدیم کنم. از 2 هزار تومن مسواک داریم تا 18 تومن. گفت یه خوبش رو بدید لطفا و دستش رو گذاشت روی مسواک 18 تومنی! بعد اینکه مسواک رو بهش دادم صورتش رو آورد جلوتر و گفت که اینجای صورتم رو میبینید لک شده؟ یه کرم خوب هم برای این میخواستم. بهش گفتم ما زیاد قسمت بهداشتی آرایشی‌مون کامل نیست، اینطور چیزها رو از خیابون 17 شهریور یا آبرسان میتونید پیدا کنید! پولهایی که برای بقیه پول خانم برداشته بودم رو داخل صندوق گذاشتم و گفتم که 4 تومن هم اگه بدید حسابمون صاف میشه. کیفش رو باز کرد و یه پنجاهی دیگه ازش در آورد و بهم داد. گفت ببخشید، خرد نداشتم. اگه خرد ندارین، میخواین کارت بدم بکشید! در حالی که داشتم بقیه پول خانم رو از توی صندوق میدادم، خانم ازم آدرس آبرسان رو میپرسید که بتونه کرم ضد لک برای پوستش پیدا کنه! توی تمام این مدت دکتر اون پشت روی صندلیش نشسته بود و داشت حرص میخورد. بیچاره دکتر! مثلا میخواست ثوابی کرده باشه.

نظرات  (۱۹)

خب مردم ما نابه جا کار خیر میکنن دیگه. به جای تخفیف به بعضی ها که خوشحال باشه من کار خیر کردم حقوق شما رو که پیش خودش کار میکنی ببره بالا!!
پاسخ:
متاسفانه خیلیها همینطور هستند و به جای کارهای خیری که درست کنارشون هست همه جا دنبال انجام کارهای خیری هستند که زیاد هم مفید نخواهد بود.

چرا مردم را از ظاهر قضاوت می کنید .اگه موهاش یه وجب بیرون بود ویه آدامس هم تو دهنش می جوید یا یه مانتو وشلوار تنگ و کوتاه می پوشید وضع مالیش خوب بود ؟ . خیلی از همشهری های من هستند که اگه  فقط یه قطعه زمین یا باغ شون را بفروشند چند تا از آپارتمانهایی که بیشتر شما ها توی تبریز می شنید  رابخرند . این عادت بد مردم تبریزه (ممکنه خودش تبریزی نباشه ها فقط ساکن تبریز باشه ) فکر می کنند شهرستانی ها بی پول ودهاتی هستند در حالی به طور میانگین  وضع  مالی شهروندان استان از وضع مالی مردم تبریز  بهتره .

پاسخ:
حالا چرا ناراحت شدید دوست عزیز. انشاله که وضع همه مردم اهل هر جایی که باشن خوب باشه. من اصلا همچین منظوری نداشتم که خدای نکرده شهرستانی‌ها بی پول هستند... خدمت همه شهرستانی‌های عزیز ارادت هم داریم. مخلص همشون هم هستیم.
حالا یا مطلبی نیس یا خیلی گرفتارین و آپ نمیکنین و یا به هر دلیلی.
اما همینکه ج کامنتهارو میدین یعنی هستین و انشالله حالتون خوبه برای ما کلی امید بخشه.
موفق و پاینده باشین :)
پاسخ:
واقعا فرصت آپ کردن پیدا نمیکنم. مخصوصا که وسواس خاصی برای نوشتن دارم و نمیتونم هر چیزی رو به عنوان پست جدید بذارم که مثلا رفع تکلیف شده باشه. شبها بعد از اینکه از سر کار میام حتما سعی میکنم یه نگاهی به نظرات بندازم و جوابشون رو بدم. ولی الان اومدم یه پست جدید بنویسم که نظر شما رو دیدم. انشاله که پست جدیدم مورد توجه قرار بگیره و براتون جالب باشه.
۲۹ مرداد ۹۴ ، ۱۳:۴۲ لولا پالوزا
:))
البته اگه دکتر مثه من انسان خوشبینی بود به خودش میگفت حالا من که ثوابشو بردم خدا هم گذاشت تو کاسه م بیشتر ازم خرید کرد :)


به امید اینکه روزی ما هم دکتری شویم برای خودمان :)
پاسخ:
مسلما همین طور هم هست و خدا به نیتهای خیر ثواب میده. 
سلام
خدا رو هزار مرتبه شکر که داشته.
خدا کنه هیچ کس ندار نباشه. خیلی سخته آدم احساس میکنه طرفی که پول کم میاره داره از خجالت آب میشه میره تو زمین
پاسخ:
انشااله روزی برسه که آدمهای خیر نتونن کسی رو پیدا کنن که کمکش کنن. همه دارا باشن. واقعا ممکنه؟ 
حالا خوبه دکتر نگفت کلا ازش پول نگیر !!!!!:دی
پاسخ:
اونوقت دکتر سکته رو میزد!
نسخه پیچ به خدا که تو مسلمون نیستی.به ولله مسلمون نیستی.بابا آپ کن دیگه.مردم از بس اومدم دیدم مطلب جدید نذاشتی
پاسخ:
واقعا شرمنده شما که نتونستم آپ کنم... خیلی خیلی شرمنده. واقعا سرم خیلی شلوغه...ولی حتما در اولین فرصت مطلب جدید میذارم...همین جمعه خوبه؟ انشااله...
۲۱ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۱۸ خانومی مهربون

چه جوری ارشد ریاضی خوندی؟

افرین

انید وارم به تمام ارزوهات برسی

پاسخ:
ممنون...انشااله.
۱۹ مرداد ۹۴ ، ۱۵:۲۳ باران کریمی
سلام وبلاگ خوبی داری مخصوصا با پست های فوق العاده ات
وبلاگ ما ارزش بازدید کردن داره خوشحال میشم سر بزنی.
موفق باشی
پاسخ:
سلام...هر چند معلومه که اصلا وبلاگ ما رو نخوندید و این متن رو به همه وبلاگها همینطور فرستادید ولی چشم حتما سر میزنیم. موفق باشید.
وای چه حالی از آدم گرفته میشه من که حرص میخوردم دکتر که هیچی..... میگم وقتی پول نسخه رو میگین و مریض فغانش درمیاد که ندارم بهتر نیس بهش تخفیف بدین؟ البته نه هر مربضی و هر قیافه اییی ملت ما دوست دارن که فقیر به نظر بیان
پاسخ:
اینطوری بعد از یه مدت همه بعد از گفتن قیمت نسخه داد و بیداد راه میاندازن که تخفیف بگیرن. کیه که از تخفیف بدش بیاد!
 با عرض سلام و خسته نباشید. یه سوالی داشتم خدمتتون. دکتر برای پسرم که دو سالش هست شربت  pirasetam 20%   Nootropil نوشته. میخواستم بدونم ایرانیشو تهیه کنم بهتره یا خارجیشو. خیلی ممنونم از پاسخگویی شما.
پاسخ:
سلام...هر چند نوع ایرانی این شربت هم کیفیت مطلوبی داره و توسط بسیاری از پزشکان متخصص و فوق تخصص تجویز میشه ولی با توجه به اینکه برای  فرزند شما نوع خارجی تجویز شده بهتره قبل از تهیه پیراستام ایرانی با پزشک تجویز کننده این دارو مشورت نمایید. شاید هم نیاز به تنظیم دوباره دوز دارو باشد. موفق باشید و سلامت.
سلام دوست عزیز من امسال کنکور دادم و رتبم به داروسازی می خوره شما که تو داروخونه کار کردید چند سوال ازتون دارم ممنون میشم راهنمایی کنید.
شنیدم که بعد از پایان تحصیلات باید چند سالی به عنوان مسوول فنی تو داروخونه کار کرد تا مجوز تاسیس داروخونه گرفت سوال اینه تفاوت این کار با نسخه پیچ ها چیست؟ تفاوت حقوقشان زیاد است؟ حقوق مسوول فنی هم موسس داروخانه می دهد؟
سوال بعدیم اینه اگر مسوول فنی بشم و هر بار به یه داروخونه ی جدید برم چطور جای این همه دارو رو حفظ میشم که وقتی نسخه رو دیدم زود دارو رو تو قفسه ها پیدا کنم..حفظ شدن جاهاشون زمان می خواد؟
ممنونم از پاسختون
پاسخ:
برای تاسیس داروخونه دو راه وجود داره. یا باید پول داشت که چند صد میلیون داد و مجوز یه داروخونه رو خرید. و یا باید سالها (که بعضی مواقع تا 20 سال طول میکشه) باید توی مناطق محروم داروخونه تاسیس کرد تا کم کم امتیاز یکی به تاسیس داروخونه تو شهرهای بزرگ برسه. بعضی ها هم که نمیتونن داروخونه تاسیس کنن توی داروخونه های دیگرون به عنوان مسئول فنی کار میکنن. این مسئول فنی همونطور که اسمش پیداست معمولا کار خاصی نمیکنه و فقط توی داروخونه حضور داره که اگه از معاونت دارو اومدن مشکلی پیش نیاد. بعضی ها هم دستور مینوسن. معمولا مسئول فنی نسخه نمیده که نگران اون هستید. حقوقش هم توافقی هست ولی برای یه شیفت در حد 3 تومن میدن.
بدتون نیادها...ولی شما تبریزی ها همیشه از بالا به ما شهرستانی ها نگاه میکنید...و اگه با یه پوشش معمولی و حتی پایین تر از اون ببینید زود انگ مستمند می چسبونید...
خیلی ناراحت شدم از قضاوت زود دکتر خیرتون.
پاسخ:
سوی تفاهم نشه. هیچوقت همچین منظوری نداشتم که شهرستانی‌ها مستمند هستند و یا پوشش بدی دارن. دکتر هم نیت خیر داشت که البته درس خوبی براش شد که نباید از ظاهر آدمها در مورد وضعیت مالیشون قضاوت کرد. شهرستان های اطراف تبریز معمولا اهالی بسیار با شخصیت و با سواد و اتفاقا مرفهی دارند. 
شوهرم به یک بنده خدایی پول قرض داد بعد از چند ماه نصف پول رو پس داد و دویست تومن دستش موند ، گفت میخوام واسه عید برای پسرم لباس بخرم بعد از عید پول شما رو میدم. شوهر گفت اشکالی نداره. هفته بعدش این آقا با خانمش اومد خونمون و خانم بین صحبتهاش گفت دیروز رفتیم بازار یک جاروبرقی خریدیم ۲۸۰ تومن. من پرسیدم نقدی خریدید و خانم جواب داد آره نقدی خریدیم. گفتم شما که هفته پیش... بقیه حرفم رو نگفتم، آدم چی بگه! حس خیلی بدی داشتیم انگار ما رو مسخره میکردن
پاسخ:
بله...اینطور آدمها کم نیستند. یه جوری رفتار میکنن که همه دلشون به حالشون میسوزه ولی بهتر از خیلی ها خرج میکنن و خوش میگذرونن. 
۱۰ مرداد ۹۴ ، ۱۴:۴۹ فروهر وَ فرداد
سلام ..حتما این باعث میشه دکتر دگ تخوان کار ثواب کنن
پاسخ:
نه ولی شاید ایندفعه بیشتر دقت کنه. مهم نیت خیر دکتر بود که ثوابش پیش خدا محفوظ هست.
:))
چ باحال.خدا کنه که همه مردم ما کیفهاشون پر تراول باشه و دغدغه مالی اخریییییییییییییییین دغدغه اشون باشه.
پاسخ:
انشااله که مردم کشورمون نه تنها دغدغه مالی که هیچ دغدغه‌ای نداشته باشن. الهی یه روز برسه که خیرین آدم پیدا نکنن که بهشون کمک کنن. 
از قیافه هیچ وقت نمیشه تشخیص داد. بعضی ثروتمندا هستن که خیلی ساده لباس میپوشن یا اصلا به سر و وضعشون اهمیت نمیدن!! بعضی از تقریبا فقرا هم هستند که هر طور هست صورتشون رو با سیلی سرخ نگه میدارن و جوری میگردن که کسی فکرشم نمیکنه طرف هیچی نداره!
پاسخ:
و این تشخیص رو برای خیرینی مثل دکتر ما خیلی سخت کرده. به نظر شما باید چیکار کرد؟
مهم نیت دکتر بود حالا واسش درس عبرتی شده که دیگه گول ظاهر و نخوره!
یه سوال
قرص های مولتی ویتامینه و فولید اسید که خارجی باشن بیمه بهشون تعلق می گیره؟

پاسخ:
بله همونطور که فرمودید خدا به نیت آدمها ثواب مینویسه ولی چقدر خوبه که نتیجه عمل خیر خواهانمون هم خوب باشه و باعث سوی استفاده نشه. 
قرصه مولتی ویتامین چه ایرانی و چه خارجیش که بیمه نیست ولی فولیک اسید بیمه است. ولی بیمه فقط ایرانیش رو قبول میکنه که خیلی ارزون هست و تفاوتش رو از خودتون میگیرن. یعنی با بیمه خیلی خیلی جزئی فرق میکنه براتون.
کاری را که دوست دارید، برگزینید و هرگز در زندگی، خود را ناگزیر به انجام کاری که نمی‌خواهید، نکنید؛ حتی یک روز
پاسخ:
کاش واقعا میشد اینکار رو کرد. حتی برای یه لحظه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">