خاطرات یک نسخه پیچ

من یک نسخه پیچم. یعنی تو داروخونه کار میکنم. هر روز اتفاقات جالبی برام میوفته که میخوام اونها رو با شما در میون بگذارم...

آخرین خاطرات
پربیننده ترین خاطرات
خاطرات پربحث‌تر
آخرین نظرات

قرصهای مالیدنی

شنبه, ۲۵ بهمن ۱۳۹۳، ۰۲:۲۶ ب.ظ

بعضی از شغلها هستند که بازنشستگی تو اونها تعریف نشده و هر کس تا هر وقتی که دلش بخواد میتونه کارش رو تو شغلها ادامه بده. یکی از این شغلها که اتفاقا خیلی هم شغل حساسی هست، شغل طبابت یا همون پزشکی هست. خیلی از مردم هم هستند که ترجیح میدن به جای مراجعه به پزشکهای جوون و کم تجربه به این پزشکها مراجعه کنن و از تجربه اونها نهایب بهره رو ببرن. اما از طرفی هم با بالا رفتن سن، قوای ذهنی به مرور تحلیل میره و فرد دیگه کارایی سابق رو تو کارش نخواهد داشت. حالا وقتی این شغل پزشکی باشه و سر کارش با سلامتی جامعه، مسئله خیلی حساستر میشه...

نزدیکیهای داروخونه ما مطب یکی از قدیمی ترین متخصصین پوست تبریز واقع شده که هر از گاهی نسخه هاش نصیب ما میشه. اونطوری که من شنیدم این پزشک محترم نود و خورده ای سن داره و نسلهای متمادی از طبابت ایشون بهره بردن. نسخه های این دکتر چند تا خصوصیت جالب داره. یکی اینکه تو نسخه هاش، برندهایی رو مینویسه که الان سالهاست وارد نمیشن و مریضهایی که تاکید دارن، همون برندی که دکتر نوشته رو بخرن، توی داروخونه های شهر سرگردان و آواره میشن. ویژگی دیگه ای که نسخه های این دکتر داره خط فوق العادش است. البته تا اونجایی که قدیمی ها میگن، خط این دکتر در دهه های پیشین بهتر بوده و به مرور با افزایش لرزش دست ناشی از سالخوردگی به این وضع اسفبار دچار شده. ولی با این حال داروخونه های اطراف میتونن خطش رو رمزگشایی کنن و چیزهایی تحویل مشتری بدن. اما اصلیترین مشکل نسخه های ایشون، دستورهای عجیب و غریبی هست که برای داروها مینویسه. مثلا دستور آنتی بیوتیکها رو باهم قاطی میکنه. مثلا اونی که باید روزی یه دونه مصرف بشه، مینویسه هر 6 ساعت! بعضی از داروسازها هم عین دستور رو روی دارو مینویسن و تحویل مریض بیچاره میدن. اما اشتباهی که اون روز کرده بود فاحشتر از این حرفها بود.

نسخه های این دکتر مثل همه متخصصین پوست پر هست از کرم و شامپو و اینطور چیزهای. دستور کرم و شامپو هم که مشخصه. برای کرمها مینویسه روزی چند بار به فلان محل مالیده بشه. برای شامپو هم مینویسه، جهت شستشو. گاهی هم برای تقویت، از این مکملها و مولتی ویتامین ها مینویسه که معمولا دستورش روزی یه دونه هست. اون روز داشتم دستور نسخه ها رو مینوشتم که رسیدم به قرصهای مولتی ویتامین و فولیک اسید که آخر نسخه نوشته بود. با نهایت تعجب دیدم زیر قرصها نوشته، روزی یک عدد مالیده شود. دستور رو به خانم دکتر نشون دادم. خانم دکتر گفت: بیچاره دیگه وقت بازنشتگیش رسیده! تا کی میخواد طبابت کنه؟

نظرات  (۷)

سلام
خسته نباشید
بله من چون فقط یک بچه دارم خیلی روی دخترم حساسم
قد دخترم تقریبا خوبه 163 cm
اما با این قد و وزن لاغر به نظر میرسه
خودش خیلی حساس شده تازگیا
تغذیه ش خوبه اتفاقا ولی نمیدونم چرا چاق نمیشه
مشکلات تیروییدی و... هم نداره

به هرحال ممنون از راهنماییتون
موفق باشید
پاسخ:
سلام. با توجه به قد، همونطور که فرمودید وزن ایشون مقداری کم هست، االبته نه اونقدری که باعث نگرانی باشه. با 5 یا 6 مشکل اینشون رفع میشه. به نظر من نیاز به مصرف هیچگونه مکملی برای افزایش وزن نیست. به مرور این مشکل خود به خود حل خواهد شد.
دییییییییییییییی   :-)
پاسخ:
{:-]
سلام آقای محترم
وبلاگ جالبی دارید..موفق باشید

راستش یه سوال از خدمتتون دارم
من مادر یه دختر نوجوونم (دخترم 16سالشه)
میخواستم بدونم چه نوع از قرصهای مولتی ویتامین باعث بهبود رشد نوجوونها و افزایش وزن میشن؟
دوز مصرفیشو هم بهم بگید لطفا
و اینکه بدون تجویز پزشک اشکالی نداره اگه بخوره؟
چون چندین بار بردمش آزمایش توی این چندماه اخیر هیچ مشکل خاصی نداشته
اما وزنش یکم پایینه نسبت ب سنش ..الان 45 هست
اگه داروی دیگه ای هم واسه افزایش وزن هست (بدون عوارض)ممنون میشم بگین

ممنون میشم راهنمایی کنید
پاسخ:
سلام... مممنون از لطفی که نسبت به وبلاگ ما دارید.
احساس میکنم شما جزء اون مادرانی هستید که همیشه نگران فرزند عزیزتون هستید. وزن آدمها نسبت به سن اونها محاسبه نمیشه. برای پیدا کردن وزن مناسب باید قد دخترتون رو بدونیم. یه بار تو داروخونه یه خانمی اومده که قرص یا شربت برای رشد قد دخترش میخواست. داشتم بهش دارو پیشنهاد میکردم که دخترش اومد داخل داروخونه دیدم دختر 15 ساله چند سانتی هم از مادرش بلندتر هست. با تعجب پرسیدم که برای این دارو میخوان! به نظر من اگه دخترتون مشکل خاصی نداره که الحمداله همین طور هم هست نیازی به دارو نیست و میتونید با تغذیه مناسب اون رو به قد و وزن ایده آل برسونید.
یه مدتی منم تقریبا تو همین کار شما البته در ابعاد کوچیکش بودم،به دلیل اینکه هیچ اطلاعاتی و دانستنی در این مورد نداشتم همیشه دست به گل به آب می دادم، یک بار یادمیه یه سری قرص رو به اشتباه به یک مریض دادم ، روز بعدش امد پیشم با خودم گفتم دیگه تمومه کارم ، آخر دیدم ازم تشکر کرد نگو که یه مرض دیگشو با قرصای که بهش دادم  خوب کردم 
پاسخ:
سلام...شغل نسخه پیچی یکی از شغلهای حساس و پر مسئولیت هست که با جون مردم سروکار داره و هر  اشتباه کوچیکی تو اون ممکنه تاوان سختی داشته باشه. البته طبق قانون همه مسئولیت تحویل دارو به مریض متوجه مسئول فنی داروخونه هست که وظیفه کنترل نهایی نسخه رو بر  عهده داره. ولی متاسفانه خیلی از اونها به این وظیفشون عمل نمیکنن و این کار رو به نسخه پیچ ها میسپرن. اگه هم اشتباهی بشه اون رو تقصیر نسخه پیچ میندازن! حالا شما شانس آوردین که مشکلی پیش نیومده.
:))
پاسخ:
;-L
خخخخخخخخ فکر کن 
برا شامپو هم بنویسه روزی یک عدد خورده شود!
پاسخ:
عجیبتر اینکه یه بار به جای پماد بتامتازون، نسخه پیچها آمپولش رو داده بودن، اونیکی هم روش نوشته بود روزی سه بار مالیده شود و تحویل مریض داده بود. بعضی ها عین یه ماشین کار میکنن و فکرشون معلوم نیست کجاست!
خیلی جال بود قرص مالیدنی نشنیده بودیم که شنیدیم !
پاسخ:
میگن اگه گوش آدم هر روز یه چیز جدید نشنوه، کر میشه.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">