خاطرات یک نسخه پیچ

من یک نسخه پیچم. یعنی تو داروخونه کار میکنم. هر روز اتفاقات جالبی برام میوفته که میخوام اونها رو با شما در میون بگذارم...

آخرین خاطرات
پربیننده ترین خاطرات
خاطرات پربحث‌تر
آخرین نظرات

آزمایشگاه لطفا!

سه شنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۲، ۱۰:۱۷ ب.ظ

  بعضی از پزشکان هستند که مریض رو برای انجام آزمایش به آزمایشگاه خاصی معرفی می‌کنند. بعضی‌ها هم انتخاب آزمایشگاه رو به مریض موکول می‌کنند و براشون فرقی نمی‌کنه که مریض تو کدوم آزمایشگاه، آزمایش بده. اینکه بعضی از پزشکان محترم تاکید دارند که حتما آزمایش توی آزمایشگاه خاصی داده بشه میتونه دلایل خاص خودشو داشته باشه که زیاد به ما مربوط نیست. از اونجائیکه مردم معتقدند خط پزشک‌ها رو فقط داروخونه‌ها میتونن بخونن، برای اینکه بدونن پزشک اونها رو به کدوم آزمایشگاه ارجاع داده، پیش ما میان. ما هم در حد امکان راهنمایی‌شون می‌کنیم.


امروز یه آقای جوان در حالی که دفترچه‌اش دستش بود وارد داروخونه شد و پرسید آزمایشگاه لطفی این طرفهاست؟ گفتم آزمایشگاهی به این اسم نمی‌شناسم، یه آزمایشگاه تو طبقه چهارم هست، میتونید از اونها هم بپرسید، شاید اونها بشناسن. دفترچش رو که دستش بود بالا آورد و نشونم داد و گفت اینجا دکتر نوشته، شاید هم من اشتباه میخونم اسمش رو آخه زیاد خوانا نیست. دفترچش رو نگاه کردم. نوشته بود، "آزمایشگاه، لطفا:" 

بهش گفتم که آزمایشگاه خاصی رو ننوشتند. میتونید هر آزمایشگاهی که خواستید مراجعه کنید.

نظرات  (۲۴)

با سلام شرمنده منم میخواستم نسخه پیچی یاد بگیرم میخوام ببینم الان داروخونه ها تمایل به کار اقایون بیشتر دارن یا خانمها؟واینکه حقوقی که میدنم فرق میکنه یا نه؟واقعا ممنون میشم اگه جوامو دقیق بدین واقعا موندم سر دو راهی که برم یاد بگیرم یانه؟
پاسخ:
سلام دوست عزیز. شرایط کار در داروخونه‌ها با هم متفاوت هستند. بیشتر داروخونه‌های شبانه روزی و یا داروخونه‌هایی مثل داروخونه ما که تا دیر وقت کار میکنه ترجیح میدن پرسنل آقا داشته باشن تا مشکلی برای زود اومدن و دیر رفتن نداشته باشن. اما داروخونه‌های کوچیک و محله‌ای که بیشتر ترجیح میدن خانم‌ها رو استخدام کنن چرا که خانمها معمولا در مورد میزان حقوق زیاد سختگیر نیستند. البته این یه قاتون کلی نیست و بیشتر به سلیقه صاحب داروخونه بستگی داره. اما هر داروخونه‌ای نمیتونه برای یک خانم محیط مناسبی برای کار باشه. به نظر من این کار میتونه یه کار موقت و مقطعی خوبی باشه ولی به عنوان یه کار دائمی بهتره بهش نگاه نکنید. در مورد حقوقتون من چیزی نمیتونم بگم ولی مسلما در ابتدای کار چیز زیادی نخواهد بود و حتی ممکنه تا چند ماه بدون حقوق و به عنوان کارآموز کار کنید. بعدها هم شاید کمی بیشتر از قانون کار حقوق بگیرین. نمیدونم الان هزینه یادگرفتن نسخه پیچی در چه حدی هست ولی اگه بدون این مدرک بتونید تو داروخونه‌ای شروع به کار کنید بهتر هست. من خودم هیچ کلاسی نرفتم و اصول کلی رو تو یه هفته یادگرفتم.  کار زیاد سختی نیست. تو کلاس‌ها چیزهایی یاد میدن که اصلا به درد یه نسخه‌پیچ نمیخوره و چیزهایی که خیلی مهم هستند رو اصلا یاد نمیدن. به هر حال به نظر من هر شرایطی از بیکاری بهتر هست سعی کنید هر چه زودتر از بیکاری رهایی پیدا کنید. کاش رشته تحصیلی‌تون رو هم می‌فرمودید. امیدوارم تونسته باشم کمکتون کنم تا از دو راهی که توش هستید خلاصی پیدا کنید و به راهی که درست هست برید. باز هم اگه سوالی داشتید یا فکر کردید کمکی میتونم بکنم حتما بفرمائید. موفق و سربلند باشید.
:)
چه دکتر جالبی

جالب بود 
پاسخ:
ممنون
سلام 
واقعا وبلاگ خوبی دارید که به دل میشینه.
حتما ادامه بدید انشاالله که موفق باشید.
پاسخ:
سلام.
ممنون از لطفتون.
چشم حتما با دلگرمی‌های شما دوستان ادامه خواهم داد.
پیروز باشید.
۰۲ ارديبهشت ۹۳ ، ۲۲:۰۴ نازنین روانبخش

سلام

ممنون از لطف تون

اتفاقا منم داروساز هستم البته یک دانشجو ...

قطعا خاطرات وبلاگ تون برام خیلی جالبه ایشالله بیش تر از این حرف ها بهتون سر میزنم

یا علی

پاسخ:
سلام. خوشحالم از آشناییتون.
امیدوارم مطالب وبلاگم به دردتون بخوره.
بازم منتظر نظرات با ارزش شما هستم.
موفق و پیروز باشید.
عرض سلامی مجدد،
ممنون از پاسخ شما و اینکه به هرحال وقت گذاشتید و پیام طولانی بنده را مطالعه کردید.
زمانی که آن پیشنهاد را برای شما نوشتم بسیار واضح و روشن بود که بالاخره این یک طرح خام و اولیه هست و برای به نتیجه رسیدنش باید خیلی با قوام و پخته تر بشه، و نیز اینکه به هر حال اگر طرحی در جائی خوب جواب داد هیچ دلیلی نداره تا در جای دیگه هم همون نتیجه رو بده، موتور یک ماشین در تهران خوب کار میکنه وقتی میره شمال تنظیم هوا و بنزینش بهم میخوره و باید دستکاری بشه، طرحهای اینچنینی هم که در جائی موفق هستند برای اجرا در جاهای دیگر نیاز به تغییرات و  تنظیمات خاصی دارند که اجتناب ناپذیر و نرمال هست.
مشکلاتی که به ترتیب اسم بردید همگی طبق فرمایش خودتون قابل حل هستند منتها نیاز به همت، پشتکار و علاقه داره، این پروژه که طرح عجیب و غریبی نیست خوشبختانه بچه ها در ایران این اواخر کارهای بسیار بزرگتری انجام داده اند که تصور و باورش در دنیا ساده نبوده و هنوز که هنوزه در بعضی موارد باور ندارند که چنین کارهائی با محدودیتهائی هم که هست تونسته انجام بشه و گاهاً از ما سئوال میشه و ساعتها برای توضیح چند و چون کارهائی که انجام داده ایم وقت صرف میشه.
به هر حال این فقط در حد یک درد دل بود که با شما دوست محترم در میان گذاشتم و مطمئنم که اجرای طرحهای اینچنینی از عهده یکنفر خارجه و احتیاج داره که یک تیم از بچه های پرشور دانشگاهی در رشته های نرم افزار، مدیریت، بهداشت و درمان و .... با هم همکاری کنند و کافیست که با یکی دو نفر از استادان دانشگاه هم یک صحبتی بشه و از اون طریق راه به رئیس دانشگاه باز میشه و حتی افراد دلسوز دیگری در سطوح بالاتر مثل مثلاً وزیر بهداشت در دولت نهم و یا افراد دیگری که حاضر به شنیدن طرح و ارائه راهکار و پیشنهادهائی هستند میتونه مفید باشه و نیز اینکه این طرح میتونه مثلاً اولش فقط در تبریز بصورت پایلوت اجرا بشه و محسناتش رو نشون بده، مطمئناً بقیه شهرها هم استقبال میکنند.
الان در بیشتر جاها و حتی در ایران اکثر امور به دست پیمانکاران انجام میشه و دولتها دائم در حال کوچکتر شدن هستند، شما ملاحظه میکنید که مثلاً طرح جمع آوری زباله در سطح شهر توسط جوانهائی که دور هم جمع شدند و با رویهم گذاشتن امکاناتی از قبیل تهیه ماشین حمل زباله، استخدام و مدیریت کارگران مورد نیاز و غیره وارد قرارداد با شهرداریها شده و خدمات میدن، الان خیلی از طرحها به همین طریق اجرا میشن و خوب هم جواب داده اند و چه اشکال داره که یک شرکت هم مدیریت مقوله نسخه را از بدو ورود بیمار به مطب پزشک تا دریافت دارو بعهده بگیره؟
البته وجود نگرانیهائی که در مورد ضعف زیرساختارهای لازم گفتید کاملاً قابل درک هستند ولی آنقدرها هم که فکر میکنیم مشکل نیستند، شما یک جمله ای نوشتید که بنده آنرا بحساب شکسته نفسی شما میگذارم، اینکه «من یه نسخه پیچم» و کسی به حرف من گوش نمیده کمی ناامید کننده است البته بنده به اوضاع و شرایط سخت موجود، کارشکنی ها، دوست بازی و پارتی بازیها و موارد ناامید کننده دیگه ای هم که هست کاملاً آگاهی دارم و انتظار معجزه هم از هیچکس نیست ولی به اعتماد به نفس و پرکاری بچه های خودمان بیشتر اعتقاد دارم به هرحال الان سیستم بانکی ما که یک مورد بسیار مهم و با اموال مردم و کشور سروکار داره با همین زیرساختهای ضعیف داره خوب عمل میکنه و اگه نگرانی از خطر درز اطلاعات و غیره هم وجود داشته باشه قاعدتاً در مورد بانکها باید بیشتر باشه تا سیستم مدیریت نسخه و دارو. و یا اینکه احیاناً دیگران قادرند مارا تهدید کرده و مثلاً سرورها را ببندند و یا ما را هک کنند و غیره، اینها جزو نگرانی هستند و لی کمی مارا زیاده از حد ترسونده اند چون به هر حال هیچ آدم عاقلی از خونه ی شیشه ای خودش به مردم سنگ پرت نمیکنه لذا این مسائل خیلی ساده تر از ظاهری که دارند قابل حل هستند. نگران مردم هم نباشید که به روشهای دیجیتال عادت نداشته و یا اعتماد نمیکنند، مردم بسیار منعطف بوده و زود یاد میگیرند و عادت میکنند لذا نباید به موردهای تک و توک و استثنا توجهی کرد، همین مقوله بنزین و کارتهای هوشمند نشون میده که مردم مشکل آنچنانی نداشتند مضافاً براینکه در این طرح ساماندهی نسخه مردم مطلقاً هیچ سرو کاری با مقوله دیجیتال ندارند و مثل یک خرید معمولی به داروخانه ها مراجعه کرده و با دادن یک شماره و یا احیاناً ارائه کارت شناسائی داروی خودشون رو تهیه میکنند.
و اینکه شاید بعضی از پزشکان خدای ناکرده با داروخانه ها زدو بندی بکنند و فسادی ایجاد بشه آنهم به طرق مختلف قابل حل هست و همگی به مدیریت و طراحی پروژه مربوط میشه، مثلاً مدیریت مرکزی پروژه گزارش هر مریضی را بطور ماهانه برای مریض ارسال کنه و تائیدیه بگیره و کلیه پرداختها بعد از تائید بیمار انجام بشه و یا روشهائی شبیه این.
علی ایحال منظور کلی همان است که اینجور پروژه ها استارت زده شوند و در طول مسیر تغییرات و تنظیمات لازم انجام بشه. البته این چند خطی که نوشتم فقط در حد یک درد دل بود و هیچ انتظاری هم نیست که شما از فردا تمام کارو زندگیتان را رها کرده و بدنبال این ایده باشید ولی مطرح کردنش خالی از حسن نیست و شاید بطور اتفاقی کسی با مطالعه این گفتگوی ما این پیام را به دیگران برسونه، خدارا چه دیدید؟
من مزاحم وقت شما و دیگر دوستان نمیشم و مجدداً متشکرم که وقت گذاشتید تا باهم گفتگوئی کرده باشیم.
آرزوی موفقیت برای شما و تمام عزیزان دارم.
پاسخ:
دوست عزیز و بزرگوار سلام. ممنون از اینکه زمان ارزشمندتون رو صرف نوشتن سطوری کردید که برای من فوق العاده با ارزش هستند.جناب سید، قصدم از گفتن مشکلات احتمالی، هرگز ایراد گرفتن به طرح پخته شما نبود، بلکه یادآوری سختی مسیر برای رسیدن به هدف بود که البته مطمئنا خود شما بیشتر از من به اونها واقف هستید. مثالی که در مورد ماشین زدید، بسیار به جا و جالب بود. شکی نیست که جوانان و دانشمندان ایرانی استعداد اجرای کارهایی به مراتب خیلی بزرگتر رو دارند ولی متاسفانه در کشور ما بعضی از مسئولین هستند که به جای کمک به این جوانان با قوانین دست و پا گیر فقط سنگ جلوی پای اونها میندازن و کارها رو سختر میکنن. اینجا برای نوشتن یه کتاب ساده باید از هزار جا مجوز بگیری و ساپورت بشی. اینجا برای تدریس تو یه دانشگاه در پیتی باید هزار جور مدرک و ریز نمره و کارت بسیج و تائیده فلان اداره و هزار جور  چیز دیگه داشته باشی ولی اگه پارتی نداشته باشی یه کارشناس گروه ساده عذرت رو میخواد... اینجا برای تاسیس یه آموزشگاه مجبوری از هزار نفر امضا بگیری ...

ببخشید که از موضوع خارج شدم. در واقع من یه نسخه‌پیچ شدم به خاطر همین مشکلات. امیدوارم این اتفاق هر چه زودتر رخ بده و انقلابی در سیستم دارو رخ بده و چقدر خوبه که این کار برای اولین بار در شهر اولین‌ها یعنی شهر تبریز اتفاق بیوفته.
ببخشید که وقت شما رو گرفتم. امیدوارم این گفتگوی ما شروعی برای یه اتفاق خوب باشه. سربلند و پیروز باشید.
 
با عرض سلام و ارادت،
امروز بطور اتفاقی با سایت شما آشنا شدم و برام خیلی جالب بود چون موضوع سایت بنوعی تازگی داشت.
بگذریم، .... دوست محترم از آنجائیکه فردی تحصیلکرده در رشته ای با ارزش هستید و اصولاً افرادی که سابقه دهنی در رشته های فنی و ریاضی دارند معمولاً از ظرفیت و پتانسیلهای خوبی برخوردارند لذا حیفم آمد تا یک پیشنهاد در زمینه طرح تغییر بنیادین و انقلابی در مورد معضل نسخه و رفع مشکلات آن که مطمئناً روزی در کشورمان اجرا خواهد شد را به شما نگویم، خدا را چه دیدید شاید با اجرای آن، شما پایه گذار این طرح انقلابی در کل مملکت باشید، طرحی که هم خدا و هم بنده ی خدا از شما راضی خواهند بود.
و اما خود طرح، تصور کنید که مریض به پزشک مراجعه میکند و دکتر با وارد کردن شماره ملی مریض در کامپیوتر دفترش تمام سوابق مریض، بیماریهایش، تاریخ آخرین مراجعه، داروهائی که مصرف میکند ووووو را مشاهده میکند سپس بعد از معاینه بجای نوشتن نسخه بر روی کاغذ، بلافاصله در همان نرم افزار استانداردی که تمام پزشکان موظف به استفاده از آن هستند داروی مورد لزوم را با «خط خوش» در کامپیوتر وارد میکند و مریض خداحافظی کرده و بیرون میاید. اینک مریض به هر داروخانه ای در ایران مراجعه کند و شماره ملی خودش را بگوید آن داروخانه براحتی دارو را اگر موجود داشته باشد در کامپیوتر خودش و آنلاین میبیند و تحویل میدهد و چنانچه دکتر برای نوبتهای متوالی دارو را تجویز کرده بود آنوقت داروخانه از تعداد دفعات کم میکند تا مریض به هر داروخانه دیگری هم مراجعه کند سیستم به روزرسانی شده و تمام اطلاعات ثبت شده میباشد.
باور کنیداین پروژه عملی هست و کافیست که طرحی جامع تهیه کنید و به مسئولین وزارت بهداشت ارائه دهید و از اینطریق این سیستمی که مربوط به قرن نوزدهم میلادی هست را منقرض میکنید و از این به بعد خیلی چیزها از جمله: آمار مریضها، نوع مرض و رشد و اپیدمی آن در کشور، آمار میزان داروهای مصرفی در کشور، جلوگیری از اشتباه در تحویل نسخه و دارو، سروسامان دادن به حق ویزیت، مالیات ووووو خیلی موارد و معضلات دیگری که خود شما باید بهتر از بنده اطلاع داشته باشید با اجرای این طرح برطرف میشود و حیف است که در خیلی از زمینه ها پیشرفتهای خوبی داشته باشیم ولی در این مورد بسیار مهم و حیاتی درجا زده و هنوز مثل قرنهای گذشته کارها را انجام دهیم. البته چون اکثراً در این سیستم غرق هستند و از روی عادت نیازی به تغییر و تحول نمیبینند و همان را هر روز تکرار کرده و ادامه میدهند مگر اینکه کسی از بیرون گود یادآوری و گوشزدی نماید، آنوقت شاید نیروهای متعهد و پر انرژی آستین بالا زده و وارد عمل شوند.
به هر حال وقت شما را گرفتم ولی بنده مطمئنم که یکروزی چنین طرحی اجرا خواهد شد چون در حال حاضر در جای دیگر در حال اجراست، چه اشکال دارد که در کشورمان یک جوان متخصص و در عین حال «نسخه پیچ» باعث و بانی این کار باشد و کلید استارت آنرا او بزند، فکر میکنم به امتحان کردنش بیارزد.
تا ارائه و اجرای این طرح، یک یا حسین دیگر .....
اگر احتیاج به اطلاعات بیشتری داشتید در خدمتتان هستم.
با تشکر. 
پاسخ:
با سلام خدمت شما، سید بزرگوار. خوشحالم که به خوانندگان وبلاگ این حقیر، فرد فرهیخته‌ای مثل شما اضافه شده است.
طرحی که فرمودید بسیار خوب و عملی است و همانطور که فرمودید باعث میشه بسیاری از مشکلاتی که در این حوزه هست حل بشه. البته از مدتها پیش، مشکلاتی که در داروخانه به وجود اومده و کمابیش تو یادداشتهام به اونها اشاره کردم، منو به فکر تحول در این حوزه انداخت و از اونجایی که ذاتا شخصی آرمان گرا هستم به این موضوع فکر کردم. طرحی که من تو ذهنم داشتم کمابیش شبیه همونهایی بود که شما فرمودید، البته با کمی تفاوت در جزئیات. طرح تایپی کردن نسخه‌ها مدتهاست که مطرح هست و بعضی از پزشکان هم این کار رو کردن. ولی هنوز جا نیوفتاده. به علاوه خیلی از پزشکها و بسیاری از داروخونه‌ها با این طرح، به دلایلی مخالفند. حتی پزشکان حاضر نیستند کمی خوش خط‌تر نسخه بنویسند. اینجا دنیایی دیگر است آقا سید.

ولی طرحی که شما فرمودید کاملا قابلیت اجرا داره و دیر یا زود باید این روش قرون وسطی‌ای برچیده بشه. 

ولی در راه اجرای این طرح مشکلاتی هست که از همین الان قابل پیش بینی هست و بدون شک مشکلات دیگه‌ای هم موقع اجرا به وجود خواهد اومد که شاید به اونها فکر نکرده باشید. همونطور که گفتید شما خارج گود هستند و میتونید راحتتر به این موضوع فکر کنید. ولی خارج از گود بودن همیشه هم مزیت نیست و ممکنه بعضی از واقعیت های موجود از قلم بیوفته. به علاوه شما از یه نظر دیگه هم خارج از گود هستید که اون هم حضورتون در خارج از کشور هست. هر چند که با کشور در ارتباط هستید ولی تا در این گود نباشید نمیشه تصور درستی از این کشور داشت.

مشکلاتی که به ذهن من میرسه اینها هستند که حتما قابل حل هستند.
1- برخلاف تصور شما، اینجا بسیاری از پزشکان حتی پزشکان نسل جدید سواد دیجیتال ندارند. تو سیستم آموزشی ایران هنوز کامپیوتر جایی درستی نداره و یه پزشک فقط چند واحد در این مورد پاس میکنه. و به علت مشغله زیاد فرصتی برای آموزش دیدن ندارند. البته این مشکل قابل حل هست. باید هر دکتری یه منشی آشنا به کامپیوتر داشته باشه که این کارها رو براش انجام بده. یعنی دکتر به همون روش سنتی نسخه روی کاغذ بنویسه و منشی این اطلاعات رو در سیستم رایانه‌ای میتونه وارد کنه. مثل همین داروخانه ‌ای که من توش کار میکنم. دکتر داروساز من رو استخدام کرده و من با استفاده از نرم افزار قیمت داروها رو محاسبه میکنم و در صورت نیاز از اینترنت تائید داروها رو میگیرم.

2 - مشکلی دیگه‌ای که شاید شما از اون بی خبر یا حداقل کم خبر باشید زیر ساختهای اینترنت در ایران هست. سایتهای ایرانی مشکلات بسیار زیادی دارند. مثلا سایتی که من توش تائید نسخه‌ها رو میگیرم حداقا هفته‌ای یک بار با مشکل روبه‌ور میشه و بیماران مجبورند برای یه مهر ساده تو این ترافیک آوراه شهر بشن. تازه اگه وقت اداری باشه و ادره بیمه باز باشه. که در غیر این صورت ممکنه مریض یه روز از کار و زندگی بیوفته تا نسخه‌اش رو تائید کنه. اگه هم که شهرستانی باشی دیگه چاره‌ای نداره جز اینکه دارو رو آزاد بخره. به هر حل با وضع موجود سایتهای اینترنتی ایران و زیرساختهای ما، این طرح فقط مشکلات رو بیشتر میکنه و مردم رو آوراه و سرگردان. بنابراین قبل از اجرای این طرح باید زیرساختهامون اصلاح بشه.

3- در بین مسئولین بلند پایه ما، یه توهم توطئه وجود داره که باعث میشه کلا به شبکه اینترنت بد بین باشند. البته شاید هم حق داشته باشند. همونطور که میدونید سرورهای شبکه اینترنت در کشورهای پیشرفته و به خصوص در امریکاست. و از اونجایی که ما رابطه خوبی با آمریکا نداریم همیشه ممکنه ما رو تحدید به از بین بردن اطلاعاتمون بکنه. یا حداقا میتونه به اطلاعات ما دسترسی داشته باشه. همین طرح ثبت نام اینترنتی یارانه‌ها مخالفینی داشت که مدعی بودند که آمریکا میتونه به اطلاعات مهم ما دسترسی پیدا کنه. یا ممکنه سایت رو حک کنن. طرح اینترنت ملی میتونه راه حل این مشکل باشه ولی تا راه بیوفته خیلی طول میکشه.

4- در بین مردم ما هم یه عدم اطمینانی به روشهای دیجیتال وجود داره. حتی اینجا هنوز کسانی هستند که تا قبضشون مهر بانک نخوره قبول ندارن. این مشکل هم با جوونتر شدن نسل قابل حله و به درست کردن زیرساختها میشه به مرور این اطمینان رو در مردم عادی به وجود آورد. ولی کار یکی دو شب نیست.

5- وارد کردن فقط شماره ملی و راحت گرفتن کار تا این حد اصلا از نظر امنیتی درست نیست. تو این روش پزشک و داروخونه به راحتی میتونن با همکاری با هم سر بیمه رو کلاه بگذارن و پول دارویی که تحویل داده نشده رو بگیرند. به نظر من داشتن چیزی مثل کارت هوشمند میتونه جلوی این کار رو بگیره و این مشکل رو هم حل میکنه و درست کردن زیرساختها و دستگاههای کارتخوان مخصوص کار رو کمی پیچیده و سخت و پر هزینه می‌کنه.

6- اینها مشکلات احتمالی بود که ممکنه در سر راه این طرح وجود داشته باشه. همونطور که گفتم مشکلات بیشتری در حین اجرا ممکنه به وجود بیاد که حتما قابل حل هستند ولی شاید کمی نیاز زمان داشته باشند. الگو گرفتن از کشورهای دیگه میتونه مفید باشه و جلوی مشکلاتی که اونها بهش دچار شدن رو بگیره. ولی یادمون باشه ایران با همه جای دنیا فرق میکنه و مشکلات منحصر به فردی داره. 

اما همه این مشکلاتی که گفتم قابل حل هستند و مشکل اصلی اینه که با توجه به وسعت این کار و سراسری بودن این طرح، اجرای اون از دست من بر نمیاد. یعنی کسی از من قبول نمیکنه. من یه نسخه پیچم. تو این کشور کسی گوشی برای شنیدن ایده ها نداره. نمیدونم آخرین بار کی به ایران اومدیدن و یا چند بار راهتون به ادارات اینجا افتاده. اینجا متخصص نا امید کردن استعدادها و خشکانیدن ذهنهای پویاست. وگرنه من تو داروخونه چیکار می‌کنم!
تو خود حدیث مفصل بخوان از مجمل!


آخی
بنده خدا
بازم خوبه شما کارشو راه انداختین
راستی چرا یه کلاس خط نمیرن این دکترا؟!
حالا اونم پیش کش
چرا یجور نمی نویسن که بشه خوند؟!
کلاس داره آیا؟!
پاسخ:
دکترها خودشون هم دوست ندارن که خوش خط بنویسن. البته این تقصیر مردم هم هست. مردم فکر میکنن دکتر هر چی با سوادتر باشه، همونقدر بد خط میشه. اگه برن چند تا داروخونه و نتونن نسخه رو بخونن، میگن عجب دکتر باسوادی بوده، هیچکی نمیتونه خطش رو بخونه!
سلام، خیلی قلم زیبایی داری  ؛ احسنت
خیلی عذرمیخوام ، فقط یه سوال، تا حالا شده کسی ، کاندوم هم بخواد؟
شما چه حسی دارید وقتی سوال میکنه؟؟
ازتون خواهش میکنم، تمنا میکنم پاسخ بدید تا همیشه روایت های زیباتون رو بخونم
سپاسگذارم
یاعلی
پاسخ:
سلام... داروخونه امین و رازدار مردم هست. دلیلی نداره، کسی از خرید کاندوم خجالت بکشه. البته ما چون داروخونمون داخل کلینیک هست و روی نسخه تمرکز داریم، کلا بهداشتی نداریم. یعنی فرصت این کار رو نداریم. و از ظاهر داروخونه هم مشخصه که همچین چیزهایی نداریم. بنابراین کسی هم تا حالا از ما کاندوم نخواسته. ولی اگه هم بخوان حس خاصی نخواهم داشت. 
بازم اگه سوالی دارید، من در خدمت هستم.
پیروز باشید.
بهار امد که تا گل باز گردد/سرودزندگی اغاز گردد/بهار امد که زدردوغصه ها فرجام گردد*سال نو بر شما مبارک.
واقعا عجب ماجراهایی اتفاق می افته!!!!!
سلام دوست من ممنونم از نگاه ارزشمندت
وب جالبی دارید
۲۳ اسفند ۹۲ ، ۲۳:۰۴ دارو تهران 92
سلام دوست عزیز نسخه پیچ !!

ممنون ازینکه به ما سر زدی!!!

ما شما رو لینک کردیم!!



پاسخ:
سلام. من هم شما رو لینک می‌کنم.
موفق باشید.
سلام 
ممنون که سر زدی . وبلاگ عجیبی داری . چیز باحالیه 
پاسخ:
سلام... ممنون که سر زدی. منظورت از عجیب چیه؟ خوبه یا بده؟
سلآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآآم
وب قشنگی داری !
ممنوونم ک سر زدی بازم بیا خوشال میشم
موفق بآآآآآآآآآآآآشی
پاسخ:
سلام. ممنون از لطفتون. شما هم وب زیبایی دارید. بازم منتظرتون هستم.
۲۲ اسفند ۹۲ ، ۱۷:۵۵ صــــبا...✔
سلام
ممنون از دعوتت.
چه جالبه وبلاگت!
موفق باشی.
پاسخ:
ممنون از لطفتون.
چه باحال!
چه دکتر باحالی :) 
تو دفترچه نوشته : لطفا
ما که ندیــــده بودیم :دی
شما ها چطوری خط دکترا رو میخونین ، واقعا ؟ 
آموزش های خاصی میبینین ؟ :0
پاسخ:
سلام. خیلی از دکترها اینطوری می‌نویسند. البته یه طوری می‌نویسند که فقط خودشون می‌تونن بخونن!
خوندن نسخه یه کار تجربیه. به مرور با آشنایی با اسم و دوز داروها میشه نسخه رو خوند. بعضی راه‌های ویژه‌ای هم داره. مثلا وقتی دو تا دارو اسم مشابهی دارند که نمیشه تشخیص داد منظور دکتر کدومیکی از اونهاست میشه از تخصص دکتر حدس زد که کدوم دارو رو نوشته. به خاطر همین آشنایی با خواص و کاربرد داروها هم میتونه تو خوندن نسخه به ما کمک کنه.

عزیزم خبر نداری تو شهر ما حتما باید داروخونه ای بری که دکتر کفته وگر نه .............

پاسخ:
بله متاسفانه بعضی از دکترها این کار رو میکنن. مریض هم فکر میکنه اگه از داروخونه دیگه‌ای داروهاش رو بگیره یا اشتباه میدن یا گرون حساب میکنن. البته دکترها هم بعضا حق دارن. مثلا میبینن یه داروخونه‌ای دقت کافی نداره و داروها رو اشتباه میده. 
سلام ممنون که به وبلاگم سر زدید
وبلاگتون واقعا جالبه
لذت بردم ممنون
پاسخ:
سلام. ممنون از نظر لطفتون.
باز هم منتظر حضور گرم شما هستم.
سلام.من از مطالبتون خوش اومدوشما رولینک کردم.
پاسخ:
سلام. ممنون از لطف شما. بازم به ما سر بزنید.
انصافا وب جالبی دارین..ممنونم لینک شدین ..
پاسخ:
ممنون از لطف شما. شما هم وب خوبی دادید. بازم منتظر حضور گرمتون هستم.

سلام نسخه پیچ

 وبت عالیععععععععععععع من که خیلی خوشم اومد

راستی اسمتو تو وبلاگم عضو کردم میتونی تو قسمت اول پستم بربی ادامه مطلب ببینی

پاسخ:
سلام. ممنون از لطفتون. بازم منتظر حضور گرمتون هستم.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">