خاطرات یک نسخه پیچ

من یک نسخه پیچم. یعنی تو داروخونه کار میکنم. هر روز اتفاقات جالبی برام میوفته که میخوام اونها رو با شما در میون بگذارم...

آخرین خاطرات
پربیننده ترین خاطرات
خاطرات پربحث‌تر
آخرین نظرات

نسخه‌ بد خط!

دوشنبه, ۹ دی ۱۳۹۲، ۰۸:۲۶ ب.ظ

دیروز یه نسخه‌ی بد خط داشتیم که هیچکی نتونست ازش سر دربیاره. پزشکی که نسخه رو نوشته از پزشک‌های ساختمون ما نبود و به همین خاطر با خطش آشنا نبودیم. معلوم بود نسخه رو چند تا داروخونه دیگه هم برده بودن ولی اونها هم نتونسته بودن نسخه رو بخونن...


   همگی با هم بسیج شدیم تا نسخه رو بخونیم. کل نسخه یه قلم دارو بود و دستورش روزی یک عدد. حرف اولش رو که "S" بود میشد تشخیص داد. آخرین حرفش هم شبیه حرف "x" بود. یکی از نسخه‌پیچ‌ها که تجربه‌ی بیشتری داشت، گفت فکر می‌کنم استیل نوکس (stilnox ) باشه. (استیل نوکس یکی از اسم‌های تجاری معروف زولپیدم هست.) ظاهرا که تونسته بودیم معما رو حل کنیم. نسخه رو پیچیدیم و تحویل دادیم.

امروز همون آقای دیروزی که نسخه رو داده بود با عصبانیت وارد داروخونه شد و رو به پذیرش داروخونه گفت: مسئول این داروخونه کیه؟ دکتر که همونجا نشسته بود، گفت بفرمائید منم، کاری داشتید؟ مرده با عصبانیت ادامه داد: این نسخه رو دیروز به ما اشتباهی دادید. نمی‌تونید بخونید مگه مجبورید نسخه بپیچید. بچه از وقتی از این قرص‌ها خورده حالت تهوع داره. از صبح تا حالا تو بیمارستانیم. رفتم پیش دکترش می‌گه داروخونه دارو رو اشتباهی داده. به جای اسلیم مکس، استیل نوکس داده.

از آقاهه بابت اشتباهی که رخ داده بود فراوان عذر خواهی کردیم و دارو رو پس گرفتیم و یادمون موند که نباید با شک و احتمال دارویی رو تحویل مریض داد، حتی اگه این احتمال 99 درصد باشه.

  اسلیم مکس یه داروی گیاهیه که سوخت و ساز بدن رو تنظیم می‌کنه و معمولا برای کاهش وزن تجویز میشه. در حالی که استیل نوکس یا همون زولپیدم دارویی هست که برای بی‌خوابی تجویز میشه. درسته که تو اشتباهی که رخ داده بود ما هم مقصر بودیم ولی چقدر خوبه که پزشکان محترم کمی باحوصله‌تر به نگارش نسخه‌ بپردازن تا این اشتباهات سهوی به حداقل برسه. همچنین بهتره که نسخه‌های پزشکان ( و مخصوصا پزشکان بدخط رو ) رو از نزدیکترین داروخونه به مطب اونها تهیه کنیم. چون معمولا نسخه‌های پزشکان بد خط رو داروخونه‌های نزدیک به مطب راحت‌تر میتونن بخونن. به علاوه هر پزشکی سلیقه‌ی دارویی خاصی داره و داروهایی که اون پزشک می‌نویسه معمولا توسط داروخونه‌های نزدیکش تهیه میشه.

نظرات  (۱۱)

بیوگرافی از خودتون بگید لطفن
پاسخ:
تو قسمت دربازه نسخه پیچ بیوگرافیم رو نوشتم. 
سلام ممنون عالی بود
پاسخ:
ممنون از لطف شما...خوشحالم که خوشتون اومده.
سلام به شما، من یک داروساز هستم البته خارج از کشور. با اینجا تازه آشنا شدم و دارم مطالبتون رو از اول می خونم. از اینکه شما آدم منصف و فهمیده ای هستین تو کارتون خوشحالم. راستش طرز برخورد داروخونه ای ها رو با مردم تو ایران اصلا دوست ندارم. اکثرا بی حصوله، و بد اخلاق هستن با مردم و این خیلی بده. 
اینجا از این لحاظ کلا خیلی با اونجا فرق داره... در مورد بد خطی نسخه، اینجا بلافاصله من زنگ می زنم به دکتر و ازش می پرسم چون به هیچ عنوان نمی شه حدس زد و خدا نکرده اشتباه دارو داد که کارت به دادگاه می کشه. 
این امکان اونجا نیست که به دکتر زنگ زِد و پرسید؟
پاسخ:
سلام...خوشحالم که وبلاگم خوانندگان خوبی مثل شما داره. سعی میکنم اینجا منصفانه در مورد مسائل توی داروخونه حرف بزنم. متاسفانه همونطور که میفرمائید اینجا بسیاری از داروخونه ها رفتار خوبی با مریض ندارن. مشکل اصلی اینجاست که مریضها به حقوق خودشون آشنایی ندارن. و نمیدونن چطوری میتونن از حق خودشون دفاع کنن. مثلا دیروز یه نفر آورد و کل نسخش ر. به یه دلیل موجهی پس داد. دکتر هم خیلی راحت داروهاش رو گرفت و پولش رو پس داد. مریض هم اصلا نفهمید که دکتر از این معامله 100 هزار تومنی به جیب زد. چرا که برگه بیمش رو پس نداده بود. 
در مورد نسخه های بد خط، متاسفانه بعضی از داروسازها فکر میکنن که اگه به پزشک زنگ بزنن، خیلی ضایع هست و باید هر طوری که باشه نسخه رو بخونن. یعنی خیلی مغرور هستند. البته داروسازی که الان باهاش کار میکنم اینطور نیست و در صورت امکان سعی میکنه با پزشک در مورد نسخه بد خط مشورت کنه و شک خودش رو برطرف میکنه.

یک بار برای پسر من که چند روزه بود به جای دارویی برای زردی اش یه داروی دیگه اشتباهی داده بودن ... یعنی اگر اون موقع اگر خودمون توی نت در مورد داروها نگاه نمیکردیم معلوم نبود چه اتفاقی برای پسر من می افتاد ... این کار شما کاملا غیر مسولانه و اشتباه هس چون دارو ممکن هس باعث مرگ یک نفر بشه
پاسخ:
متاسفانه بسیاری از داروخونه ها، با شک و تردید نسخه میپیچن و باعث ایجاد مشکلاتی که بعضا بسیار جدی هستند، میشن. یه راه خوب برای پیشگیری از همچین مشکلاتی اینه که دارو رو از نزدیکترین داروخونه تهیه کنیم و اگه شک کردیم داروهامون رو حتما به پزشک  خودمون نشون بدیم تا از صحت داروها مطمئن بشیم.
خسته نباشین.منم فوق روانشناسی بالینی دارم ولی چند ساله داروخونه کار میکنم.حدس میزنم کدوم ذاروخونه کار میکنین.

مطالبتون جالبن.

موفق باشین..

پاسخ:
ممنون از لطف شما. اولش که وارد این کار شدم فکر میکردم تنها نسخه پیچ تحصیل کرده کشورم. ولی به مرور با دوستانی مثل شما آشنا شدم. خوشحالم که تنها نیستم. ولی خیلی ناراحتم که تو این کشور هیچ کس جایی که باید باشه، حضور نداره.
  نمیدونم از کجا حدس میزنین تو کدوم داروخونه هستم، و نمیدونم حدستون درسته باشه یا نه. ولی امیدوارم همیشه سالم و موفق باشید و به زودی به جایگاهی که حقتون هست برسید. باز هم به ما سر بزنید، منتظرتون هستم.
۰۲ بهمن ۹۲ ، ۱۷:۱۸ مرتضی حسینی
سلام من هم شش ماهی است که در داروخانه در تهران کار می کنم. در این مدت سعی کردم با خوندن وبلاگ هایی مثل وبلاگ شما بیشتر با این کار آشنا بشوم. دیدگاههای شما برام جالب بود و ارتباط خوبی با مطالبتون داشتم. فید وبلاگتون رو روی گوگل ریدر موبایل گذاشته بودم. داروخانه ای که کار می کنم کوچیکه و درآمد ما هم کم البته ساعت های کاریش زیاد بود. از هشت صبح تا 10 شب و همه ایام تعطیل  و غیر تعطیل ! حقوقش هم حدودا ماهی 500 بیشتر نیست که ابدا نمیشه تو تهران باهاش زندگی کرد. البته این روزها درد شدید زانو هم به مشکلاتم اضافه شده و باید اجبارا برم دنبال کار دیگه گرچه کار خاصی هم بلد نیستم. در این مدت شباهت زیادی در دیدگاههامون یافتم . من هم اینجا سعی کردم که از گرون فروختن و این کارها که در داروخانه ها کمی رایج است پرهیز کنم من هم دلم برای مریض ها می سوخت و گاهی براشون نذر هم می کردم .به هر حال  دوست داشتم این آخر کاری یک پیغام براتون گذاشته باشم. گرچه ناچارم این کار رو ول کنم تا وضع جسمی ام بدتر نشده ؛ اما همچنان سر خواهم زد و  خاطلات شما رو می خونم. :-)
پاسخ:
جناب آقای حسینی سلام.
خوشحالم که مطالب وبلاگ مورد توجه شما قرار گرفته. باعث افتخار منه که وبلاگم خوانندگان خوب و فهیمی مثل شما داره. با اینکه نسخه پیچی یکی از سخترین، تخصصی ترین، پر استرس ترین، و خیلی ترین های دیگه هست ولی هیچ ارزشی به این شغل شریف داده نمیشه و حقوق پایین اون به هیچ وجه قابل قیاس با زحمتی نیست که یه نسخه پیچ میکشه. البته حقوق شما در مقایسه با ساعات کاری خیلی خیلی پایین هست و تو شهری مثل تهران اصلا کفاف زندگی رو نمیده. برای شما تو شغل آینده‌تون آرزوی موفقیت می‌کنم. امیدورام درد زانوتون هم به زودی بهبود پیدا کنه.
باز هم برای ما بنویسید . از مشکلاتتون. از خاطره هاتون. از نظراتتون. از هر چی که دلتون خواست برای ما بنویسید. ما همیشه پذیرای درد دلهاتون خواهیم بود.
پیروز باشید.
سلام
جالب بود و عبرت آموز
پاسخ:
ممنون از حضور شما.
سلام.واقعا جالب بود .خوشحال میشیم اپ کردید اطلاع بدید.
پاسخ:
سلام. ممنون از لطفتون. من تند تند آپ میکنم. مرتب به ما سر بزنید.
سلام آقای نسخه پیچ بسیجى بهتربود ازمشترى هم مشورت مى گرفتى
پاسخ:
درسته. در چنین مواردی میشه از خود بیمار هم در مورد محتویات نسخه راهنمائی خواست. 

سلام

دست خط پزشکان واقعن داره کار داروخونه رو  در دادن خدمات دارویی به مردمو مختل میکنه،

از طرف دیگه  اگر محتویات نسخه برای خود بیمار مشخص باشه گاهی خوب نیست و فرد بیمار به شدت به سمت خوددرمانی میره و خود را بی نیاز از راهنمایی میدونه،  خوش خط شدن پزشکان باید همگام با بالا رفتن فرهنگ مردم صورت گیرد و گرنه ...........

زولپیدم خواب آوره و دقیقن قبل از خواب تجویز میشه؟

ضمنن میتونستین از خود بیمار بپرسین که مشکلش چیه؟

زولپیدم برای کودکان توصیه نمیشه!                                                                              

(http://reference.medscape.com/drug/ambien-cr-zolpidem-342931)

پاسخ:
سلام. ممنون از اینکه نظر دادید.
به نکته‌ی مهمی اشاره فرمودید. شاید به همین خاطر هم باشه که پزشکان محترم نسخه رو طوری می‌نویسن به غیر از داروخونه‌ها، کسی نتونه نسخه رو بخونه. ولی بعضی وقتها طوری می‌نویسن که نه تنها داروخونه، بلکه شاید خودشون هم نتونن نسخه رو بخونن.
همونطور که فرمودید معمولا برای کودکان زولپیدم تجویز نمیشه. ولی چون نسخه‌ی مربوطه دفترچه نبود و نسخه‌ی آزاد بود، سن مریض برای ما مشخص نبود. شاید اگه اینطور نبود این اشتباه رخ نمی‌داد.
خوشحالم که وبلاگم خوانندگان دقیق و هوشمندی مثل شما داره.
بازم منتظر حضورتون هستم.
چشم ، خوش خط می نویسیم !
پاسخ:
ممنون. جون آدمها دست شما پزشکهاست. باید خیلی مراقب بود.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">