خاطرات یک نسخه پیچ

من یک نسخه پیچم. یعنی تو داروخونه کار میکنم. هر روز اتفاقات جالبی برام میوفته که میخوام اونها رو با شما در میون بگذارم...

آخرین خاطرات
پربیننده ترین خاطرات
خاطرات پربحث‌تر
آخرین نظرات

این برای چیه؟

پنجشنبه, ۱۵ اسفند ۱۳۹۲، ۰۷:۵۲ ب.ظ

   یکی از سوال‌هایی که توی داروخو‌نه‌ها بسیار شنیده میشه، سوال در مورد کاربرد داروهاست. تقریبا همه‌ی مریض‌ها میخوان بدونند، داروهایی که دکتر براشون تجویز کرده برای چیه؟ پزشک‌های محترم، معمولا طوری با مریض رفتار می‌کنند که هیچ مریضی جرات پرسیدن چنین سوالاتی رو از پزشک نداره. بنابراین مریض‌ها، سوالات علمی‌شون رو از داروخونه‌ها می‌پرسن. ولی به دلایل مختلف، نمیشه توضیحات کاملی در مورد کاربرد داروها به مریض‌ها داد...

  یکی از دلایلی که نمیشه به مریض در مورد کاربرد داروها چیز زیادی گفت، کاربردهای متنوع داروهاست. یعنی یه دارو ممکنه برای بیماری‌های مختلفی که هیچ ربطی هم به هم ندارن، تجویز بشه. مثلا همه‌ی ما می‌دونیم که قرص متفورمین، دارویی هست که برای قند خون تجویز میشه. شاید یه بیمار از من بپرسه که این دارو برای چیه و من هم بگم که این دارو برای قند خونتون تجویز شده. غافل از اینکه همین قرص متفورمین، ممکنه برای "کیست تخمدان" تجویز شده باشه و مریض اصلا قند خون نداشته باشه. مثال‌هایی اینطوری خیلی زیاده. مثلا کپسول آمانتادین معمولا برای درمان و کنترل بیماری پارکینسون تجویز میشه، در حالی که ممکنه به عنوان ضد ویروس، برای سرماخوردگی تجویز بشه. 

  در مورد داروهای اعصاب، مسئله جدی‌تر هم هست. معمولا بیماران اعصاب، مریضی خودشون رو قبول ندارن و وقتی بدونند، دارویی که میخورن قرص اعصاب هست، معمولا در برابر خوردنش مقاومت می‌کنند. مثلا وقتی به یه نفر بگی دارویی که دکتر برات نوشته، داروی افسردگی هست، معمولا میگه من که افسرده نیستم. حتی ممکنه بره پیش دکترش و بهش بگه که داروخونه گفته این قرص‌ها برای افسردگیه. حالا بیا و درستش کن.

  در این مدت که تو داروخونه بودم یه جواب ساده و کاربردی برای این سوال پیدا کردم. وقتی مریض می‌پرسه این داروها برای چیه، ازش می‌پرسم که برای چی رفته بودی دکتر؟ مثلا میگه برای سردرد. منم میگم این دارو هم برای همین هست. برای سردردت خوبه. یا مثلا میگه پاهام درد می‌کرد. من هم می‌گم برای پا درد خوبه. یا می‌گه خیلی بیحال میشم. من هم ‌می‌گم برای بیحالیت مفیده. این جواب خیلی به درد میخوره. هم مریض راضی میشه و هم نمیتونه بگه که من که فلان مریضی رو ندارم چرا دکتر برام این دارو رو نوشته.

   امروز یه نفر همین سوال رو از من پرسید. نوزادشون آورده بودن دکتر. دکتر براش کارنیتین نوشته بود. گفت این دارو برای چیه؟ من هم طبق معمول ازش پرسیدم که برای چی رفته بودید دکتر؟ گفت بچه گریه نمی‌کرد. اگه میخواستم طبق معمول جوابش رو بدم، باید می‌گفتم برای به گریه انداختن بچه مفیده. ولی مسلما جواب مناسبی نبود. یه لحظه فکر کردم و گفتم: برای رشدش مفیده.

نظرات  (۸)

  :))))))))))
پاسخ:
8-O
۲۵ فروردين ۹۳ ، ۲۱:۲۱ بنیامین دهقانیان
فکر کنم یه درصد از مبلغ نسخه حق مشاوره س که دوستان داروساز همیشه دریافت می‌کنن ... حالا مشاوره بدن یا ندن زیاد فرقی نمی‌کنه ... منم یه مدت توی داروخانه یکی از بستگانم کار می‌کردم ... راستش کار کم هیجانیه. من که طاقت نیاودرم و زودی زدم بیرون ....
پاسخ:
این مبلغ تحت عنوان حق فنی یا تعرفه نسخه پیچی گرفته میشه و ربطی به مشاوره نداره. این حق مریض هست که طرز استفاده از داروها و دستور مصرفش رو بدونه و وظیفه داروساز دادن مشاوره هست. ولی پولی که اخذ میشه در واقع هزینه‌ی خوندن، جمع کردن، قیمت زدن و دستور نوشتن روی داروهاست و در حال حاضر 1650 تومن هست.


سلام
از وبلاگ زیباتون دیدن کردم. این مطلب رو خوندم خیلی خوب بود.
نشون دهنده اینه که شما تجربه ی خیلی زیادی داری. بعضی از حرفایی که نوشته بودید از یک ارشد ریاضی بعید به نظر می رسه حتی از یک نسخه پیچ!
به هر حال کاش یکم از این اطاعات دارویی رو من داشتم! با اینکه همش با دار و مریض سر و کله میزنم ولی حافظه ام در این مورد خاص یاری نمی کنه.
برای مطالب بعدی خبرم کنید.
موفق باشید
پاسخ:
سلام.
ممنون از نظر لطفتون. نمیدونم کدومیک از حرفهایی که زدم از ارشد ریاضی بعید به نظر رسیده. من وقتی سر کارم هستم یه نسخه پیچم، نه یه مدرس دانشگاه و نه یه ارشد ریاضی. تجربه زیادی هم ندارم. ولی سعی کردم همیشه یاد بگیرم. هر ثانیه و هر دقیقه در حال یاد گرفتن هستم. اطلاعات دارویی که الان دارم رو با مطالعه ده‌ها کتاب هم نمیتونستم بدست بیارم. 
شما میتونستی بگی واسه این که گریه کنه چون زبون بچه ها گریست دیگه

سلام وبلاگ مفیدی داشتی ممنونم که ب وب من سر زدی....

پاسخ:
سلام. ممنون از لطف شما. بازم منتظرتون هستم.

حالا که تحویل سال هشت و خورده ای شبه

شامو امسال بخوریم یا سال دیگه؟!

اصن مبهم وضیِ   :|

ﺟﺪی ﭼﻮﻥ ﺧﺮﻣﺎ ﺳﻴﺎﻫﻪ ﺗﻮ ﻣﺮﺍﺳﻢ ﻋﺰﺍﺩﺍﺭﻱ ﭘﺨﺸﺶ ﻣﻴﻜﻨﻦ؟

هروقت ﻣُﺮﺩﻡ ﭘﺎﺳﺘﻴﻞ ﻧﻮﺷﺎﺑﻪ ﺍﻱ ﺑﺪﻳﻦ!!!

باکلاس تره -_-

آخرش خیلی با مزه بود :))

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">